Friday, June 4, 2010

TERIMA KASIH DARI SEORANG MACHA

Semalam.Lepas Maghrib.Angin bertiup kuat.Langit gelap pekat.Awan tebal amat.Kilat jengah-jengah sekali sekala dari balik awan.Hari nyatanya nak hujan.Aku drive slow-slow dari ofis dengan nafsu tak bermaya.Dengan badan bisa-bisa.Dengan semangat tak berapa nak waja.Penat balik dari Tangkak tadi nyatanya masih bersisa.

Masa lalu kat Kg. Laksamana menuju ke Taman Gombak Permai, aku nampak ada seorang India yang agak berusia tengah sibuk menahan kereta yang lalu lalang.Tangannya terangkat-angkat, tergawang-gawang; menunjuk-menunjuk ke depan; mintak tumpang.Tiga buah kereta kat depan aku melintas laju, tak ada langsung tanda-tanda nak berhenti.Nak keluar bersalam dengan macha tu apatah lagi.

Sebagai anak Malaysia sejati, dengan sifat toleransi yang tinggi, dengan etika profesional yang terpuji, tanpa riak curiga di hati, aku berhentikan kereta bila sampai turn aku kena tahan dengan macha tu.Cepat-cepat aku turunkan cermin sebelah penumpang dan secepat itu juga dia heret kakinya yang agak tempang mendekati kereta aku.

"Mana mau pegi?",tanya aku sambil meng'off'kan lagu Shahir AF8 yang berkumandang di radio.

"Depan.Dekat juga.",dia jawab sambil menggeleng-gelengkan kepala ke kiri dan ke kanan.

"Naik naik",kata aku sambil bukakan pintu sebelah penumpang untuknya.Dengan senyum lebar dia melangkah masuk.

"Saya banyak hairan",katanya sebaik saja duduk dan menutup pintu.Serentak itu juga bau arak menerawang dari mulutnya dan sepantas itu pula aku menyumpah-nyumpah dalam hati; menyesal dengan keprihatinan diri.

"Saya tahan banyak kereta.Tada satu mau berenti.Sumua kasi lari.Tapi dia orang ada nampak saya tua juga.Saya suda 71 adik.Tada larat.Mau tumpang juga",dia terus berkhutbah panjang sambil aku mula tahan nafas.Kuat betul bau arak yang keluar dari mulutnya.Todi cap kepala gajah agaknya yang dia minum.

"Kalau dia orang tolong sama saya, belakang kalu dia orang eksiden ini tempat, saya ada nampak, saya musti kasi tolong juga.Kita suda kenal bukan?Ada butul adik?",dia tanya sambil menggeleng-geleng lagi.Cepat-cepat aku angguk; mengiyakan walaupun aku tak pasti tahap kemampuan macha tu untuk menolong sesiapa dengan keadaannya yang macam tu.

"Tarak apa.Ini jam adik kasi tolong sama saya.Belakang saya kasi tolong sama adik.Ini orang sumua tada kesian.Tada berenti.Tada suka tolong",ngomelnya perlahan antara dengar dengan tidak, sambil merenung tepat ke depan.

"Mana mau berenti uncle?",aku soal bila dia dah habis mengomel.

"Sini!Sini!Sini simpang pun boleh.Sana saya punya rumah.Saya boleh jalan",cepat-cepat dia tunjuk ke bahu jalan.Ala!Dekat je rumahnya.Tak sampai 200 meter pun.

"Ok uncle.Suda sampai",kata aku sambil berhentikan kereta kat simpang yang dia tunjuk tu.

Dia senyum, buka pintu dan berpaling perlahan sambil pandang tepat ke muka aku.

"Merapa kau tak setia.Daram pencintaan.Terempas aku bagai gan kaca bederai",nyanyi macha tu sambil terus menggeleng-gelengkan kepala dan mengangkat keningnya.

"Terima kasih",katanya lagi sambil mengangkat tangan sebelum menutup pintu.

Aku tergamam seketika.Nak tergelak pun ada.Pelik sungguh cara ucapan terima kasih dari macha ni.Siap ada intro dengan lagu Shidee lagi.

Hehhhhh.........

7 comments:

DeLancrettLurpak said...

nasib baik ko tak sambung nyanyi kan..kalau tak, tak jadik le balik umah.. buat konsert duet kat situ...hehehe

cik qureen said...

ni lar namanya 1 malaysia...
huhu...

Anonymous said...

wa saspek betol la dgn angkel tu..boleh plk dia nyanyi lagu Shidee...

lu tak berduet sama ke dgn angkel tu bro?

wakakakak!!

Jarr said...

lu tompangkan Ben Nathan ke bhai?

kucingorengemok said...

kah kah, terlebih dengar sinar fm... boleh kah termasuk juga dalam misteri nusantara?

Dr Singa said...

dia nak nyanyi lagu Alleycats sebenarnya tak???

afendi ariff said...

meloves: ceh!ada ka...

qureen: amma!

jaja: wa tak tahan bau todi dia sis!

jarr: celakak lu!ada ka ben nathan..heh!

k.o.g: sejak aritu aku masih diselubungi misteri....

dr: entahlah kak...sebutan terima kasih dia takde plak bunyi mcm david arumugam