Sunday, September 5, 2010

BERSUKAN

Aku suka bersukan.Paling kurang seminggu sekali aku mesti bersukan.Main badminton kat Selayang Mall contohnya.Kalau seminggu tak bersukan aku mesti rasa pening-pening.Macam kucing kena cacing.Jadi aku perlu bersukan.Kecuali masa bulan Ramadhan.Dah tua-tua ni mana nak sempat.Badan pulak cepat penat.

Masa kecik-kecik dulu pun aku suka bersukan.Paling kurang sehari sekali aku mesti bersukan.Main aci ligan kat rumah jiran umpamanya.Kalau sehari tak bersukan aku jadi tak keruan.Macam tok haji hilang serban.Jadi aku perlu bersukan.Tak terkecuali masa bulan Ramadhan.Budak-budak kan banyak masa free.Letih penat tolak tepi.

Sebelah rumah aku ada gelanggang badminton.Gelanggang simen.Arwah abang aku yang no 2 punya usaha.Dulu masa bulan puasa, abang-abang aku suka main badminton sementara tunggu waktu berbuka.Aku pun selalu joint sama.Selalunya kita orang start game lagi sejam dua nak berbuka.Jadi dia punya letih kira boleh handle juga.

Satu petang, panas terik.Tah apa gila abang-abang aku nak main badminton pukul 3.Mula-mulanya aku rasa berat hati juga.Takut-takut tak larat je.Tapi lepas tengok abang-abang aku melompat sakan, jiwa bersukan sejati aku ni memang tak boleh tahan.Tak tunggu lama, cepat-cepat aku sarung kasut sekolah cap Bata.

4.30 petang.Aku terjelir tepi gelanggang.Peluh jantan betina jatuh berlinang.Baju yang aku pakai basah lencun macam boleh perah.Tekak perit gila.Dia punya haus jangan cerita.Bibir pulak merekah-rekah.Aku rasa keadaan aku masa tu baik sikit dari pelarian Somalia.Dalam hati aku menyumpah-nyumpah.Dah lah main tadi kalah.Dia punya penat pulak rasa macam nak rebah.

"Ni apa bibiaq keqin siap meqekah-qekah ni?",kakak aku yang tengah angkat baju kat ampaian menegur.

"Baqu habih main badminton la kak.Penat ni",aku jawab.

"Dah dah!Pi masuk bilik ayaq.Pi basuh muka ngan bibiaq tu sikit.Bagi segaq".

Serentak itu juga aku bingkas bergegas ke bilik air.Masuk dan kunci pintu.Aku cedok air kolah dengan gayung dan siram ke muka.Perghhh!Dia punya sejuk tangkap sampai kepala.Rasa segar bugar.Aku buka mulut dan basahkan bibir.Huhhh!Rasa macam pakai lip ice.Air yang masuk ke dalam mulut pula terasa manis. Cepat-cepat aku ludah air dalam mulut aku tu ke lantai.Kalau ikut tekak yang haus ni mahunya aku telan seteguk dua buat penghilang dahaga.Tak boleh jadi ni.Boleh batal puasa aku kalau macam ni.

Aku cedok air kolah lagi segayung.Siram lagi ke muka.Sejuknya rasa macam kat Cameron Highland pulak.Tapi tekak tetap terasa kering.Tetap haus macam tadi.Aku bukak mulut lagi dan air yang terasa manis itu memenuhi seluruh ruang mulut aku.Cepat-cepat aku ludahkan semula.Arghh!Macam mana ni?Haus benar rasa tekak aku ni.Aku tenung lagi air kolah yang dah nampak macam air sirap itu lama-lama.

"Hah!Macam mana?Dah ok?",tanya kakak yang baru masuk dari angkat kain kat ampaian, masa dia berselisih dengan aku kat ruang tamu.

"Betui la kak!Dah qasa segaq sikit dah".

"Ha!Kan aku dah kata",jawab kakak aku pula sambil senyum lebar sebelum berlalu mengendung kain ke bilik.

Pelan-pelan aku kesat sisa air yang ada kat bibir aku sebelum melangkah longlai ke gelanggang badminton.Hari tu baru aku tahu; air kolah kat rumah aku tu memang ada rasa ala-ala air sirap rupanya.Dekat-dekat segayung setengah jugak aku telan tadi.

Hehhhhh........

5 comments:

DeLancrettLurpak said...

Bro,aku rasa kalau dah tua2 cenggini ko gi minum air kolah tu, confirm rasa tongkat ali blended hehehehe

en_me said...

sportingnyerr akak ko kanns.. ekeke

Dr Singa said...

+ perisa tahi cicak

gadisBunga™ said...

salam...
kene check jugak kot2 ada tambahan perasa jentik2. huu~

afendi ariff said...

meloves: heh!aku tobat tak buat dah skrg ni...

me: dia tak tahu yg aku tak posa tu...

dr: chait!manada taik cicak...
er...entahlah...ada kot?
heh...

gb: aku tak igt la...kalu ada pun suma aku dh hadam.