Tuesday, July 12, 2011

TOL

Semester lepas betul-betul bagi aku pressure.Walaupun result aku masih lagi tahap dewa, tapi sem lepas punya bahana bikin hidup aku kucar-kacir jugak la.Tak menang tangan nak handle life, kerja, study, blog ni semua.Makan minum, mandi manda semua aku buat ala kadar saja sebab selalu kejar masa.Sambil mandi boleh lagi dok hafal formula.Sambil makan pun boleh lagi buat kerja.Sampai pernah sekali tu aku tersuap nasik pakai kalkulator.Memang huru-hara life aku jadinya.

Kalau manusia ada kuasa macam Ben 10 memang aku mintak jadi Four Arm; yang ada tangan extra lagi dua.Sebelah kanan atas makan nasik, sebelah kanan bawah buat kerja.Sebelah kiri atas korek hidung, sebelah kiri bawah korek telinga.Dah tentu nanti aku boleh save banyak masa.Tapi susah jugak pasal otak aku cuma ada dua belah saja.Mungkin nanti aku boleh jadi confius, jadi pelupa .Lepas korek hidung takut nanti tangan itu yang aku guna untuk suap nasik pulak.Lepas korek telinga, takut nanti tangan itu juga yang tekan kalkulator.Susah jugak ya!

Satu hari tu aku ada periksa sebelah petang, so malam sebelumnya aku study macam nak gila.Pagi-paginya dengan mata rabak, merah menyala dan susah nak buka, aku drive wife dan anak-anak aku pergi Gombak macam biasa.Sebab taksub sangat nak periksa, aku terlupa nak topup kad Touch n’ Go dalam kereta; sekaligus memaksa aku gunakan laluan tunai saja.Lepas saja masuk tol Rawang dan ambik tiket tol dari awek jaga tol yang boleh tahan cun nya (tapi terpaksa aku pandang sebelah mata pasal wife aku ada); aku besit kereta laju-laju macam Mark Webber.Bawak pelan-pelan kalu takut nanti aku terlena.

Berbekalkan pacuan satu empat, satu lima; tak sampai 5 minit lepas tu aku dah exit ke tol Sungai Buloh dengan jayanya.Kalau ikutkan syarak dan hukum hakamnya; dari tol Rawang ke tol Sungai Buloh baru kena dua ringgit saja.Oleh kerana aku ni jenis pemandu berhemah yang tak nak kereta belakang tunggu lama-lama; maka aku sediakan siap-siap duit tol yang aku cedok dari kotak duit syiling kat tengah-tengah kereta.Satu-satu aku kira sampai cukup dua ringgit nilainya.Sampai saja giliran aku nak bayar tol, aku turunkan cermin sisi kereta dan serahkan duit syiling sejumlah dua ringgit itu pada awek jaga tol yang tengah hulurkan tangannya, sambil kaki dah ready nak tekan minyak, tak mahu tunggu lama-lama.

“Tak cukup encik”, tiba-tiba awek jaga tol itu bersuara perlahan, antara dengar dengan tidak, sekaligus memaksa aku mem’free’kan grear.Macam mana boleh tak cukup pulak ni?Rasanya aku dah kira betul-betul tadi, memang ngam-ngam je dua ringgit.Pelan-pelan aku tunduk ke bawah dan aku nampak banyak duit syiling bersepah kat tepi kereta aku.

“Alamak!Jatuh pulak.Kejap ye”,aku kasi tahu awek jaga tol tu sebelum bukak pintu kereta dan cepat-cepat kutip duit-duit syiling yang entah bila masa jatuhnya itu.Sekali-sekala aku angkat-angkat tangan pada tuan punya kereta belakang yang dah mula tekan-tekan manja hon keretanya.

“Nah!”,aku hulurkan duit-duit syiling yang aku rasa lebih daripada seringgit itu pada awek tol tu.Pelik sungguh!Takkanlah sampai banyak sangat duit syiling aku yang jatuh?Rasanya aku dah kasi duit syiling tu dengan cara yang cukup terpuji tadi.Malah dia ambik duit syiling itu pun dengan cara yang membatalkan air sembahyangnya dan aku (Baca: dengan bersentuhan tangan).Jadi, macam mana boleh jatuh?Ye dak?

Awek tol tu senyum; sebelum pelan-pelan bertanya, “Encik cari apa encik?”

“Kutip duit la.Tadi kata tak cukup kan?Ni duit syiling jatuh banyak ni”,aku jawab panjang lebar sambil jeling-jeling jugak kalau-kalau ada lagi duit syiling yang aku tak kutip.

“Saya mintak tiket tol encik, bukan mintak duit.Itu duit syiling orang lain yang jatuh tu”

Muka aku merah tiba-tiba, namun aku control seboleh daya.“La mintak tiket tol ka?Ingatkan tak cukup duit tadi”,cepat-cepat aku capai tiket tol yang memalukan aku itu dan hulur pantas pada awek tol yang masih tersenyum itu.Masa palang tol terbuka, awek tol itu masih lagi tersenyum dan aku terus membesit laju menuju Gombak tanpa menghiraukan pemandu kereta belakang yang masih lagi menekan-nekan manja honnya.Kalau dia tekan kuat-kuat memang aku turun terajang no. plat dia.

Cehhhhh..............

P/s: Lepas ni kalau aku lalu kat laluan tunai lagi, memang aku turun kutip duit syiling yang berterabur kat pondok tol tu, buat bayar tol.Pergi jahanamlah dengan pemandu berhemah ni semua!

15 comments:

Pett Suhaimi said...

Patut la hg jarang update.Aku pun pernah terlupa nak bagi tiket. Terus bagi duit.celaka. Ini KL punya pasal la. Byk sgt tol jenis byq duit terus. Dah terbiasa.

gadisBunga™ said...

terajang plat number je? ape kes....

hahahaa!!!!

akakerin said...

Hang ni fendi....dan lagi no dok tgk pompuan lain...nak kena tenyeh dah budak ni!

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip tip cuci enjin kereta

Maaf dah lama aku tak ziarah blog ko lahhh... Maaf lah yerrrr...

aku pulak lupa kat mana aku letak tiket tol padahall ada kat tangan aku aku pegang tapi aku tak perasan... malu beb kat awek tol cun tu

DeLancrettLurpak said...

bro, makan nasik guna kalkulator boleh membantu congak di dalam otak ok!


psst, kalau nak buat pun, buat dkt rumah tauuu..kang org hantar ko pegi spital sakit jiwa, heheheh

afendi ariff said...

pett: hg ada turun kutip duit syiling mcm aku dak?

gb: er...no plat kecik sket...kalu patah pun tak mahal

akakerin: jelin2 ja kak...bkn batai ayaq semayang pun!

afzainizam: awek2 tol ramai yg cun kan bro...wahahhahaaa!

meloves: aku mkn kat opis sis...mujur takde org nmpk...heh!

HaniFadil said...

sib baik tak salah hariu exam. kalau tak , lagi haru.

en_me said...

pakai smart tag jer.. uhuhu

afendi ariff said...

hani: hari peksa ok je...result yg tak berapa nk ok...

me: smart tag pun kena topup me...heh!

Firdaus said...

setelah gua mengamati backgroud lu, gua rasa kita banyak persamaan. Anak dua, tulis blog, bini sorang, dan paling rare kita tak suka lipas. gua ulang..bukan takut...tapi tak suka lipas! eeyark!

cheers!

nashays said...

klu aku, kompem aku x lalu dah tol tu..malu dowh..wakakakaaa

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip pasang audio sound sistem kereta

yang terbaru aku tak bawak dompet masuk tol.... pakai duit syiling kutip dalam laci ngan bawah seat.... nasib baik ade simpan, aku mmg pelupa....orang belakang dah hon bertalu-talu

afendi ariff said...

apei: persamaan?ye kot..tp kalu ada yg tak sama pun mgkn psl wa ensem sket dr lu kot bai....wahhaahahaha!

nashays: terpaksa lalu sis....tp pakai TnG!

afzainizam: heh!ko pun dh makin tua bro!

RinnAzrinah said...

bro.... lame aku x bace blog ko bro.. tp, bile aku bace blk.. aku rase nak gelak guling2...

afendi ariff said...

eryna: aku pun lama tk baca blog ko sis...heh!