Wednesday, November 18, 2009

NASI KANDAR

Dulu; lama dulu.Masa aku kecik; masa budak-budak.Belum pandai baca Quran; mengaji Muqaddam pun merangkak tahap cipan.Belum pandai bawak kereta; bawak basikal pun tunda-tunda.Rambut pakai Code 10 bekas biru; sikat sentiasa dalam saku.Muka bersih suci; jerawat batu jangan nak cari.Pendek cerita; darjah dua.Aku bersekolah di SK Guar Chempedak; sekolah kampung yang banyak lopak.

Sebelah kiri sekolah ada deretan kedai emas; ada kedai basikal.Ada kedai gunting rambut; merangkap kedai nombor ekor haram.Ada kedai kopi, ada restoran Cina, ada jugak kedai runcit Ah Gan.Dulu; deretan kedai-kedai inilah Bintang Walk kat Guar Chempedak.Takde tempat lain dah yang paling meriah; paling happening; melainkan deretan kedai-kedai tu.Dapat lepak depan kedai runcit Gan; main tikam pun feel macam lepak depan Sogo.

Kedai kopi Cina sebelah kedai emas tu orang panggil kedai Chakok.Jangan tanya aku mana datangnya nama Chakok tu; tapi aku pun macam korang jugak; aku suspek itu nama tuan kedai.Mungkinkah nama penuh taukenya Chan Ah Kok?Atau Cha Kok Heng?Ataupun Chan Kok Seng?Entahlah!Tiunaseng; malas aku nak pening-pening.

Masa tu; kedai Chakok merupakan tempat lepak rasmi warga tua.Bukan port untuk Pakcik Chong yang selalu pakai pagoda berlubang tu saja; malah Pak Ngah Deraman, Pak Long Jusoh, Pak Su Park (nama asal Jaafar ye, bukan Linkin Park) - hanya memetik beberapa nama; pun selalu lepak situ jugak.Itu belum kira Pakcik Bala ngan Pakcik Rama lagi tu.Pendek kata Guar Chempedak yang kampung ni, dari dulu lagi memang dah united dah (apa ko ingat united tu untuk Machenster United saja?).Semua bangsa lepak kedai Chakok; menunjukkan konsep perkongsian budaya dan etnik memang dah diterapkan sejak dari dulu lagi.Takde pun nak kecoh-kecoh.

Tak macam sekarang ni; baru 2 - 3 menjak ni je sibuk pasal 1Malaysia; bersatu sana, berdua sini, bertiga sinun; lembab gila!Korang ingat senang ke nak bersatu bagai ni?Ingat boleh guna air liur?Setidak-tidaknya kenalah tahu konsep, kena tahu nilai.Integriti nasional kena betul; hala tuju biar jelas; kena kenal paksi.Apabila keutuhan budaya dan moral dapat dirangkumi, maka barulah penghayatan nilai-nilai akhlak yang mutlak dan tinggi; yang menjamin kesejahteraan, keharmonian dan keamanan dalam hidup masyarakat etnik dapat direalisasi.Nama je menteri; takkan itu pun tak reti!

Masa tu jugak kat kedai Chakok ada sorang mamak tua yang aku agak dalam lingkungan umur 50-an; jual nasi kandar. Biasanya mamak tu start meniaga dari lepas subuh membawa ke tengahari.Lauk-pauk nasi kandar tu pulak memang ala kadar je; sekadar ambik syarat dengan kari ikan, kurma daging, sotong dan udang sikit-sikit; tapi yang bestnya rasa nasi kandar tu marvelous gila.Tiap hari kedai Chakok memang pack, pasal ramai yang datang makan nasi kandar mamak tu; tak terkecuali budak-budak sekolah aku ni.Harga nasi kandar mamak tu pulak memang murah dan boleh cecah serendah 30 sen je sebungkus (baca: harga tahun 80-an ye!Kat Kedah pulak lagi.Sekarang jangan harap).

Sebagai seorang budak yang berumur 8 tahun, aku tidak dibekalkan dengan duit belanja yang banyak; paling loaded pun cuma 50 sen je.Itu pun masa hari pertama aku masuk darjah 1.Hari-hari lain aku cuma dapat 20 sen je; sementelah aku ada bawak bekal mak aku yang lazat-lazat.Tapi bak kata bijak pandai; kalau hari-hari melantak keepsi ngan pizahat saja pun jemu jugak kan?Mana tahan asyik cium aroma kari dengan kurma je?Sekali-sekala nak jugak ambik rasa.

Biasanya duit bekal 20 sen tu aku buat beli air sama jajan je hari-hari.Nak buat beli nasi kandar memanglah tak cukup.Nak kumpul?Kalau nak disimpan duit tu, tak merasalah pulak aku mainan Tora Mat Sentul ataupun makan cinggam Bublegummers yang colourfull tu.Tak dapatlah jugak aku nak merasa main tikam kat kedai Gan yang bagi hadiah best-best tu; kalau nasib baik, boleh dapat kereta control woo.Dah tu macam mana?

Kebetulan masa tu duit syilling plastik 10 sen dan 20 sen banyak terdapat di pasaran; dengan rupa dan warna yang sebijik macam duit syilling betul, cuma dia ringan sikit je.Aku pun lupa motif kehadiran duit syilling plastik ni untuk apa, tapi kalau tak salah aku, duit tu biasanya budak-budak perempuan buat main jual beli pucuk ubi ngan pucuk paku je; buat main masak-masak.Huh!Tak membina minda langsung; tak macam budak-budak perempuan sekarang ni yang kecik-kecik lagi dah pandai chating atau masuk facebook.

Suatu pagi; lepas subuh, dengan persekitaran yang masih gelap; aku sampai awal kat sekolah.Setelah beberapa lama menahan gejolak bau kari dan kurma yang memanggil-manggil; berbekalkan sekeping duit syilling 20 sen betul, yang mak aku kasi untuk untuk buat belanja hari-hari; sekeping syilling plastik 10 sen dan sekeping syilling plastik 20 sen, yang aku dapat masa main tikam kat kedai Gan; aku beranikan diri ke kedai Chakok. Dari jauh lagi aku nampak mamak tu dah siap bukak kedai macam biasa.

“Pakcik!Nak nasik lima kupang”,aku order dengan dada dup dap dup dap.

“Apa lauk mau?”,tanya mamak tu.

“Er…bagi la apa pun”,aku jawab agak gugup.First time buat jahat ni beb!

Masa hulur duit nak bayar, tangan aku menggigil.Buatnya mamak tu perasan yang 30 sen dari 50 sen tu syilling palsu; memang nahaslah aku.Masa dia ambik duit tu, aku tahan nafas.Dalam persekitaran yang baru nak terang-terang tanah dan suram tu; dia pandang sekilas, sebelum campak duit syilling tu ke dalam laci yang terbuka.Lepas ucap terima kasih, cepat-cepat aku blah tanpa toleh-toleh lagi.

Masa rehat hari tu rakan-rakan sekelas aku semuanya kagum tengok aku makan nasi kandar dengan lauk sotong dan kurma daging.Hehhhhh.......

*Macam mana aku nak bayar balik 30 sen tu kalau mamak tu dah takde?Hidup ke mati aku tak sure.Ustaz sekolah aku cakap baik sedekah kat masjid je.Harap-harap dosa aku diampunkan semua.Amin!

6 comments:

Anonymous said...

hahaha, kira kau dri kecik dah pandai play the situation to yer advantage.

catz said...

nakal ko masa kecik..
sib baik mamak tu tak perasan..
kalau tak sure dia ban ko dr lalu depan kedai dia..ihiks..
sedapnya bunyik 'nasi kandar lauk daging kurma dan sotong'..
iskkk...
tetiba rasa nak ke dapur masak daging kurma dan goreng sotong..ihiks...

sid sienna said...

Tora Mat Sentul, cinggam Bublegummers, main tikam n syilling plastik - tetiba teringat time kecik2 dulu.. kite pn ade kedai Gan gak..

kucingorengemok said...

fuhhh, 30 sen dari rambut code-10 ko adalah terdiri dari sumpahan mamak! bertaubat lah... ;)

Nashays said...

hahahha...sanggup tu asalkan leh tunjuk kat kengkawan dier makan mewah..kecik2 lagi dah kiasu..

afendi ariff said...

hantumakan: heh!mungkin kot...

catz: dah masak ajak aku sekali ye..jgn asyik nak ajak k.o.g je...

cik mimpi: kg kat mana ye?heh...

k.o.g: arghhhhh.....ampunkan aku!

nashays: itu bukan mau menunjuk @ kiasu pnya pasal...itu sotong sama kurma daging pnya pasal!