Friday, November 6, 2009

SENAMAN

Selasa.Blok H, UTM Semarak.Bilik kuliah yang boleh muat 40-50 orang tu aku kongker sorang sambil menelaah secara solo lepas habis test Computer Programming pagi tadi.Sememangnya kalau try study lepas test, amatlah tidak best mood dan perasaannya.Ekon yang sejuk tu pulak cepat betul buat aku kuyu; ditambah lagi dengan mata yang rasa berpasir pasal tak tidur sejak pukul 9 pagi semalam.

Nota Statistik yang aku belek sejak ½ jam lepas dah nampak macam paper Tamil Nesan; dari huruf rumi dah bergulung pelan-pelan jadi tulisan Urdu yang sukar aku nak faham.Dari kedudukan duduk tegak aku tukar ke posisi cakar harimau dengan mendagu ke meja; cuba mencari konsentrasi.Huh!Mata masih dalam mode nak pejam.Tak boleh jadi ni.

Aku bangun.Capai air mineral atas meja.Minum seteguk dua.Tuang sikit atas tapak tangan dan renjis-renjis kat mata.Dia punya segar rasa kejap je.Kejap lepas tu dah rasa mengantuk balik.Kalau nak minum tongkat Ali; baru tadi aku minum 1 tin Longjack Orang Kampung, 1 tin Extra Power Root dan 1 tin Red Bull; tapi masih tak ‘bulleh’ jugak kasi terang mata aku ni.Malas dah aku nak minum sampai 4 tin.Takut nanti asyik nak menyondol je.Dari berdiri aku mencangkung; sebelum regangkan kaki kanan pelan-pelan.Habis kaki kanan aku tukar kaki kiri; habis kaki kiri aku berdiri.Heh!Ada improvement.Ada rasa cergas sikit.

“Kena bersenam kalau macam ni.Baru boleh segar betul-betul”, aku cakap dalam hati.Aku duduk mencangkung semula; sebelum bangun dengan pantas dan buat lompat bintang.

“Waa!Cergas!Cergas!”,kata aku dengan rasa teruja.Cepat-cepat aku duduk mencangkung lagi sebelum bangun sepantas mungkin; lebih pantas dari tadi; dengan membuat lompatan bintang yang juga lebih tinggi dari tadi.

“Waaa……”,aku jerit keterujaan.Dua orang student perempuan yang entah dari mana, secara kebetulan berjalan perlahan di koridor; tertoleh-toleh ke arah aku; sebelum senyum-senyum sambil berbisik-bisik sesama sendiri.

“Hish!Lalat ni!Mana datang pulak banyak-banyak ni?”,kata aku kemudiannya sambil cepat-cepat mengibas tangan ke udara tanpa memandang ke arah aweks berdua tu.Cehhhhh…….ada orang la pulak!

*Esok aku ada test MUET lagi.Kalau pak guard tu sound pelik-pelik lagi memang aku tak kan teragak-agak kasi flying fox 2 – 3 biji…….Esok test writing, reading dan listening.Harap-harap aku tak pening!

3 comments:

kucingorengemok said...

mau tak pening sibuk buat star jump tangkap lalat tu... haha

Anonymous said...

hahaha, tak pun fening sebab minum 3 enhanced drinks, waa, dah minum tigatiga pun masih tak 'bulleh' cergas..

afendi ariff said...

KOG & hantumakan: aku pening tk ckp tido la wei..korang nih...