Wednesday, October 21, 2009

MUET

Aku ada test Bahasa Inggeris hari ni; Malaysian University English Test (MUET) - test speaking.Apa yang nak aku ‘speaking’kan pun aku tak sure.Sementelah aku ni tengok CSI pun harap sarikata lagi.Apatah lagi kalau nak layan Discovery Channel dengan Animal Planet.Tengok dokumentari kambing gurun berlawan pun mati-mati aku ingat dia nak mengawan.Kalau dia orang tak tulis kat bawah tu haram aku tak tahu kambing-kambing tu tengah berlawan.Berlawan apanya kalau main angkat-angkat kaki manja macam nak mengawan.Ceh!

Walau macam tu, aku tak de la gerun sangat bab-bab nak berkomunikasi dalam bahasa penjajah ni.Walaupun bukannya hari-hari aku berabuk speaking; tapi aku rasa aku dah well prepared.Well you know!Dari minggu lepas lagi aku dah start dengar Hitz.fm dengan Traxx.fm.Mana class dengar Sinar.fm dan Hot.fm!Sekali sekala aku layan Mixs.fm.Bosan kalu aku tuned pergi Reds.fm.Gamak boring aku kasi cool down sambil pasang channel Light and Easy pulak.Pendek kata semua channel radio aku dah setkan ke channel orang putih.Barulah aura MUET mari sikit.

Kalau cakap BI, lidah aku ni bukannya fasih sangat; tapi kira bolehlah walau slangnya memang lain macam sikit.Tahu-tahu je lah; lidah yang dari kecik makan belacan ni memang payah nak bentuk.Dah puas aku try sarapan roti dengan butter nak kasi lembut.Haram nak mahunya.Nasi lemak dengan roti canai memang dah lama aku tak jamah.Takut berlemak lidah; payah!

Selain daripada tu, aku turut topup artificial intelligent aku dengan baca paper.Paper ape?Metro?Apa barang baca paper Melayu?Headline je gegar.Cerita biasa-biasa je pun.Takpe.Takpe.Mari kita baca NST.Tak cukup NST aku selak The Star pulak; biasanya ruangan Classified je.Boleh jugak rikey-rikey kerja baru.Heh!Pendek kata aku memang tak rasa goyang la nak speaking-speaking ni.Cuma yang cilakaknya test MUET ni dia orang buat kat sekolah menengah.Hampeh betul.Macam dah takde ‘U’ nak dibuat test.Nama je Malaysian University English Test!Tapi buat kat sekolah.Aku kena test kat Sekolah Menengah Darul Ehsan, Selayang Baru.Dekat-dekat sekolah wife aku je tu.

Pukul 7.30 am.Diiringi lagu 'Sometimes' nyanyian Britney Spears dari channel Reds.fm (yang aku ikut menyanyi dengan lirik lintang pukang), aku drive masuk ke kawasan sekolah tu.Parking full.Aku letak kereta sesedap rasa, turun betulkan kemeja dan slack, sebelum melangkah pantas ke arah pak guard.Beberapa orang perempuan berhampiran (yang aku rasa berjawatan guru kat sekolah tu) saling pandang memandang ke arah aku.Cepat-cepat aku perlahankan langkah mengawal kemachoan.Heh!

“Assalamualaikum pakcik.Tumpang tanya.Tempat periksa MUET kat mana?”,sapa aku pada pak guard yang aku agak dah melebihi separuh abad tu.

“Waalaikumsalam.Tempat periksa?Kat sekolah ni ke?”,dia tanya aku balik.

Aku angguk sambil tunjukkan slip peperiksaan yang aku bawak.”Ni!Dia tulis SMK Darul Ehsan”,ujar aku lagi.

“Datang periksa bukan kena pakai baju sekolah ke?”,dia tanya lagi sambil memandang aku atas ke bawah.

Aku telan liur.Tahan sabar.”Pakcik!Ini periksa untuk calon luar.Calon universiti!Bukan untuk budak-budak sekolah”.Ayat “universiti” tu aku keraskan sikit.Kasi pakcik tu paham.

“Oh!Periksa universiti!Pakcik ingatkan periksa budak sekolah tadi”,katanya sambil menepuk dahi; sekaligus membuatkan aku tersipu-sipu.Heh!Rasa macam muda belia sangat pulak aku ni.Lepas bercakap dengan partner dia menggunakan walkie talkie; pak guard tu pun tunjuk arah block periksa MUET tu untuk aku.Lepas ucap terima kasih aku beredar.

Tapi ayat terakhir pakcik tu sebelum aku blah agak menyetap perasaan.Kalau tak mengenangkan dia yang tunjuk arah, mahunya aku flying fox je rusuk kiri dia.

“Dah tua-tua baru nak ambik periksa ‘U’ ye”,katanya sambil menggeleng-gelengkan kepala.

Cehhhhh........

*Masa aku teliti senarai nama calon tadi, memang aku yang paling tua.Hehhhhh.........

6 comments:

Unknown said...

better late than never kan???
nnti dah tau dpt band brape bleh lar share yer=)
Wish u all d best!

afendi ariff said...

ya2....tq!nnti dh kuar result kita compare.....tgk berbaloi tak sarapan butter...heh!

sid sienna said...

die kalau nk lg terror kene breakfast ngan cheese cake, lunch ngan pizza.. :)

afendi ariff said...

lah...tk bgtahu petua tu awal2!
apa no tepon pizahat?
heh!

Firdaus said...

hahah..teringat zaman2 gua amik muet dulu.. brader, gua link blog lu.

afendi ariff said...

apei:tq bro...