Wednesday, October 14, 2009

HITAM

Masa aku sampai rumah malam tu, mamat tu dah ready melepak santai depan gate, memang nawaitu tunggu aku balik la tu.Dari jauh lagi aku dah nampak dia usha tajam bila terperasankan kelibat kereta aku.

Sebaik saja aku jejakkan kaki ke tanah dia terus tak kasi can; terus terkam sambil mulut tak henti-henti merayu mintak makan.Kaki seluar aku pulak dia cengkam kuat dengan kuku hitam tajam; tak berpotong.Kalau aku biarkan mahunya rabak seluar aku ni.

“Ape ni brader?Lu agak-agak la nak mintak makan pun.Apa siap cekak kaki seluar gua pulak ni?”,aku bersuara keras sambil merenung tajam.Dia undur beberapa tapak dengan mulut yang masih lagi berbunyi.Lapar benar nampaknya.

“Gua tahu la lu lapar.Ape lu tak reti nak tunggu ke?”,jerkah ku lagi sambil menjegilkan mata.Kali ni dia diam.Monyok.Tapi berbunyi jugak lepas tu.

Tanpa memperdulikan mamat tu, aku bukak pintu, pasang lampu, angkat barang-barang dan dukung anak aku yang terlena masuk rumah.Siap semua.

“Nah!Lu makan sampai kenyang”,kata ku kemudiannya sambil bukak tutup tuperware, kasi dia makan.Tak bertangguh dia jamah rakus, tanpa bacaan ‘Bismillah’.

“Lain kali lu tunggu la depan pintu rumah gua pagi-pagi.Ini masa gua nak gi kerja lu tak de.Merayap tah ke mana.Kan dah kebulur”.Dia diam.Terus mengunyah tanpa pedulikan aku.

Kalau ikutkan hati memang aku starlet je telinga mamat tu.Hehhhhh..........

4 comments:

kucingorengemok said...

ko kasik 1 tupperware tu ke? kembong perut mamat tu oi, haha

afendi ariff said...

aa aah!stok berbuka ngan sahur sekali...

CATZ said...

errr....kucing boleh pikir ke makan sikit kenyang dan tutup balik tupeware tu???
kalau kucing aku..mau mati kekenyangan abih semua dia makan..

afendi ariff said...

dia mkn sket je....pastu tinggal!
memilih tak padan ngan rupa....
nak ikan rebus je...heh!