Thursday, October 1, 2009

GEGAR

Petang semalam.Ofis.Dalam area 6.20 pm.Aku kat meja; depan laptop.Kepala tiba-tiba rasa macam woody woodpacker jumpa batang pokok.Macam kena gegar.Rasa bergoyang-goyang.Mata pulak berpinau.Rasa macam naik buai.Macam nak muntah.Nak pitam.Apa hal tiba-tiba?Aku suspect mungkin sebab aku tak makan tengahari tadi, pasal leka meng’handle’ kerja yang kini cuma berkembar dua.

Dari duduk; aku bangun.Lantai rasa macam tilam.Beralun-alun.Mata masih berpinau.Meja rasa macam bergerak-gerak.Hati mula berdebar.Ini tanda-tanda nak kena stroke ke ni?Mintak dijauhkan Allah; pasal dalam sejarah family aku; memang abah meninggal pasal kena stroke.Budak-budak ofis pulak mula bersuara sesama sendiri.

“Ada rasa macam goyang-goyang tak?”,tanya seorang.

“Ha ah!”,jawab yang lainnya.

Huh!Nasib baik.Aku ingatkan aku sorang je yang rasa gegar.Sebelum muka aku masuk front page pagi esok; sebelum ofis runtuh, baik aku belah.Budak-budak tu pun masing-masing pakat-pakat balik.Aku ambik wife dan anak aku kat Gombak, dan dalam kereta menuju Rawang; dari buletin ringkas di radio, aku dengar ada gempa bumi kat Sumatera.Patutlah.Sampai rumah.Settle semua dan aku tertidur sebelum sempat TV3 tayangkan ‘Nightline’.

Entah pukul berapa aku terjaga pasal rasa badan aku bergegar kuat.Ya Allah!Rumah aku pulak kena gempa bumi ke?Dalam kegelapan dan mata yang terpisat-pisat aku bingkas duduk.

“Ayah!Nak susu".

Anak aku kasi gegar rupanya.Cehhhhh .……….

2 comments:

Anak Jawa said...

skrg ni perut asyik bergegar jer bila berjln, lebih muatan betul!!!!

afendi ariff said...

AJ: agak2 la sket kalu pegi open house tu....heh!