Wednesday, October 7, 2009

ROKOK NAIK HARGA?

Rokok naik harga lagi?Naik 20 sen sekotak?Eleh….baru up 1 sen sebatang.Apa ada hal?Kalau dulu rokok naik harga, mungkin aku turut terasa bahangnya.Dulu, mungkin aku akan jerit, “don’t break my heart” macam iklan rokok kat tv, kuat-kuat, berulang kali, sambil buat demo angkat sepanduk, dengan berlari maraton gaya perlahan dari Gombak sampai Rawang.

Kalau dulu, mungkin aku dah start kurangkan kuantiti rokok yang aku hisap sehari, sambil sembunyikan rokok aku dari pandangan member-member se'perokok'tan yang kaki pau.Mana-mana rokok yang tak sempat habis atau belum sampai line emas kat puntung tu, aku boleh recyle balik.Boleh simpan untuk masa-masa terdesak mahupun kesempitan.

Kalau dulu rokok naik harga,mungkin aku dah start rombak belanjawan dengan kurangkan bajet makanan dan kelengkapan.Mungkin beras Faiza Taj Mahal (yang mahal) dah tukar dengan beras hancur Super Tempatan (yang harganya, kira boleh tahan).Kicap cap Kipas Udang pun mungkin tinggal kipas je, udangnya dah hilang; diganti kicap Tamin.Minyak masak Seri Murni yang ada 2-3 kali pemeringkatan; dah tukar dengan minyak masak dalam pek plastik yang boleh digunakan 2-3 kali tanpa penapisan.

Dengan ilmu Sains Pertanian yang aku belajar masa tingkatan 3 dulu, aku boleh didik wife aku bela ayam telur.Takde duit nak beli lauk, boleh makan telur.Nak makan ayam?Boleh pilih mana-mana sekor.Daging lembu tempatan pulak takde hal; boleh tukar daging kotak.Ikan?Ya, ikan…boleh bela dalam akuarium.Tak cukup akuarium boleh korek kolam.Korang nak ikan ape?Puyu?Keli?Haruan?Flowerhorn?Semua pun boleh bela.Udang dan sotong?Jangan memandai nak suruh aku bela dalam akuarium.Nanti aku rejam sekor-sekor dalam itu akuarium.

Sayur?Sayur boleh tanam bang!Apa tak cukup lagi ke pokok pegaga, karipole, halia, lengkuas, pandan, cekur, peria pantai, sambung nyawa, pudina dan bunga kantan yang dah aku tanam tu?Kan ke semua tu ulam-ulaman tempatan.Mahunya awet muda, tak tua-tua aku satu family; hari-hari makan ulam.Buah?Aku bukannya keturunan Tarzan nak makan buah bagai.Cukuplah buah-buahan yang sedia ada tu; sama ada yang boleh dimakan ataupun yang tidak boleh dimakan; mahupun yang berbeza sama sekali penggunaannya.Heh!

Susu anak boleh ganti dengan milo ‘o’.Minum milo pun boleh membesar bagai johan jugak.Harap anak aku tak komplen.Loreal wife aku pulak boleh ganti dengan Temulawak pasar malam je.Hias cantik-cantik pun nak buat ape?Bukan nak pergi mengorat.Aku pun bukannya jenis yang bawak bini pergi open house, nak tayang-tayang.Pendek kata aku boleh 'save'kan setiap aspek kehidupan semata-mata untuk rokok.

Tapi sekarang ni semua tu dah tak penting bagi aku.Aku kini bukan lagi seorang perokok tegar yang mungkar.Korang naikkan la harga dia 20 – 30 hengget pun.Aku takde hal.Aku pedulik hape!Lagipun, merokok tu kan kerja membazir.Kerja setan!Korang nak jadi setan?Aku dah lama tinggal kerja-kerja setan ni.Sekarang aku berada di jalan keinsafan.Korang bila lagi nak tukar haluan?Takkan selamanya nak terapung di ruang angkasa setan macam Space Cop Gaban?Hehhhhh………

5 comments:

fiza said...

syabas!
satu usaha murni yg dpt mmnjangkan lg umur..
rokok mmg satu pmbaziran!
...dlm usaha mmbrhentikan tabiat rokok abah & abg...aduuuhh!

StingRay said...

ntahnya diorang ni..pegi le kawin...isap menda lain pulak...





ye dak?

Firdaus said...

tahniah bro. gua pun dah 4 tahun berenti merokok. hahaha..

sid sienna said...

rasenye naik camne pn org still hisap rokok gak.. kene naik RM10 baru la ramai yg akan join the club kot..

afendi ariff said...

fiza: selamat berusaha!

StingRay: ye2...betui2...tak memudharatkan!

apei:tahniah utk lu la bai...lu stop lg lama dr gua!

cik mimpi:RM10?jgn harapla..skrg ni pun dh RM9 lbh...diaorg beli jgk!