Friday, January 22, 2010

KASANOVA

Petang semalam aku balik kerja awal walaupun paginya aku datang tak awal.Tapi aku balik awal pun pasal kerja jugak; nak pergi cari tali leher untuk sesi presentation kat JKR HQ hari ni.Sementelah sepanjang tempoh peng'kerjaan' aku selama ni mana pernah aku datang ofis pakai aksesori orang koperat tu.Sedang beruk kat zoo pun tak pakai tali; apa jadahnya aku nak pakai tali pulak? Buang tebiat?

Tapi mengenangkan permintaan boski aku masa previous presentation yang ingatkan aku supaya berpakaian rapi, gosok baju letak kanji, rambut siap belah tepi, kasut mesti berkilat boleh suluh dahi; maka aku turutkan jugak dengan berat hati demi kesejahteraan kompeni.

Baliknya aku bawak wife dan anak-anak pergi Jusco Wangsa Maju; malas aku nak pergi sorang.Kesian pulak kat wife dan anak-anak aku yang asyik terperap je kat rumah tiap-tiap minggu masa aku pergi kelas.Sampai kat Jusco, orang tak berapa ramai; mungkin pasal yang lain semuanya leka kerja tak ingat nak datang Jusco.Apalah dia orang ni.Kerja, kerja juga tapi ikatan kekeluargaan nak kena jugak ambik kira.Malam Jumaat pulak lagi.Macam aku ni lain la; malam Jumaat ke tak Jumaat ke; puasa tetap puasa.

Sampai kat bahagian tali leher dan tali pinggang; mata aku jadi rambang tengok tali leher macam-macam jenis; macam-macam warna; macam-macam harga.Kalau ikutkan selera, aku rembat je yang macam kulit ular sawa; senang!Semua warna ada; semua baju boleh match.Tapi wife aku tentang keras; takut nanti aku kerja mengular je katanya.Ceh!Ada ka?

Lepas men'try' dekat 10 utas (@ pasang?@ helai?Aku tak sure apa penjodoh bilangan sebenarnya.Pergi tanya cikgu jawa!) tali leher; aku beli je yang kaler biru bintik-bintik putih; yang wife aku pilih.Dekat RM 30 jugak harganya.Kalau beli t-shirt, dah tentu boleh tutup seluruh badan.Ini beli tie cuma boleh tutup celah dada dan pusat je?Kalau pakai meleret sikit barulah boleh tutup yang bawah.Huh!Sungguh tidak berbaloi aku rasakan!

Penat pilih tie, aku bawak family aku makan kat Mr. Teppanyaki. Aku order ikan, wife aku order ayam; untuk Danish aku order air suam.Kejam?Bukan kejam.Dia dah kenyang.Qistina pulak dah tertido dalam stroller.Masa tunggu order sampai, aku berborak kosong dengan wife aku dan Danish pulak leka bermain dengan 'ular' yang dibuatnya dari kertas tisu; diiringi mulutnya yang tak reti diam.

Tak lama lepas tu ada satu family datang dan duduk kat meja sebelah kita orang; sepasang suami isteri dan seorang anak perempuan dalam lingkungan umur 3 tahun; comel!Mula-mula aku tak ambik port sangat dengan kehadiran family tu, tapi bila Danish tiba-tiba jadi diam, bersopan dan tak berbunyi sikit pun, aku mula jadi pelik.Aku pandang Danish dan rupanya dia tengah leka meng'usha' budak perempuan kat meja sebelah tu.

"Oit abang!Usha awek ye?",sergah aku perlahan sambil mencuit bahunya; dia terkejut serentak mengulum senyum, sedang wife aku cuma tersengih.

"Ayah nak tengok muka hensem tak?",tanya Danish kemudiannya sebelum menaikkan keningnya 5 - 6 kali dengan pantas sambil merenung aku.

"Yelah!Hensem sangatlah!"

Mana tah dia belajar!Hehhhhh............

6 comments:

Anonymous said...

kann..kann..kan...
tali secoet tu pun dah RM30..
Budak girl tu tau tak dia diusha..??
and...kemana tumpahnya kuah kari kan....

Anonymous said...

cheh, buat tanya lak mana blajar..

Dr Singa said...

kihkihkih...
"amat fobia kepada lipas dan gay.. "'in no particular order'

afendi ariff said...

dr: budak tu tak tau....sia2 Danish angkat kening...heh!

hantumakan: ye ke?pasal aku tak tahu?

izat: heh!tq psl follow!

Anonymous said...

haha...lawak !

first time tinggal jejak... biasa silent reader jer :)

afendi ariff said...

abanglong: oh!tq & welcome....