Wednesday, January 6, 2010

SETAN

Hari tu aku ke Segamat lagi.Ada joint site visit dengan JKR.Laluan Segamat - Tangkak tu memang agak berhutan banat.Dengan ladang kelapa sawitnya; dengan hutan bakaunya; dengan ladang getah; dengan semak samun; dengan jalan bengkang bengkok yang lintas depan pintu masuk Gunung Ledang; dengan kampung-kampung kecik; dengan kubur-kubur tersorok; dengan tempat gajah melintas.Senang cakap; jalan tu memang tempat jin berkubang.

Pergi site balik hari sememangnya meletihkan.Aku sampai Gombak pun dah dekat nak Maghrib.Sampai je depan pintu rumah mak mentua aku; aku nampak wife aku tengah dukung Qistina yang baru lepas menyusu.Pesan orang tua-tua; kalau baru balik dari perjalanan jauh jangan terus tegur atau sentuh budak kecik; takut tersampuk benda-benda halus yang mungkin terikut kita balik.

Berpegang teguh pada petua tu aku bagi salam dan terus masuk bilik air; basuh kaki.Siap berkumur dan basuh muka bagai; aku keluar.Dengan anggapan semua makhluk halus yang mengekor aku dari Johor dah bersuai kenal dengan setan-setan dalam bilik air dan mungkin tengah leka bersembang; aku terus capai dan dukung Qistina.Anak aku tu pun macam ok je; siap boleh muak sampai basah baju aku lagi.

Malamnya aku cepat betul terlelap.Penat, lenguh, sengal dan segala macam rasa letih betul-betul buat aku flat.Pukul 12 lebih aku terjaga bila dengar suara Qistina menangis.Dalam mata yang berat nak bukak aku nampak wife aku tengah porak peranda mendodoi anak aku yang tengah menangis dengan pitching Ziana Zain.Sebagai suami yang prihatin aku bangun dan capai Qistina.

"Dia dah minum?",aku tanya ringkas.Wife aku angguk.

Aku masukkan Qistina dalam buai dan duduk dibirai katil.Dengan mata yang berat nak pejam aku buaikan dia.Berkriuk-kriuk bunyi buai berspring tu di pagi yang hening.Letih guna tangan aku buai guna siku.Penat menyiku aku henjut pakai kaki.Dah letih mengaki pun tak jalan; anak aku still jugak menangis dengan mata yang meliar ke siling.Tak boleh jadi ni.

Aku berdiri dan dukung dia sambil capai henpon; cari surah Yassin.Sambil pasang Yassin aku dodoikan dia ke kiri ke kanan.Dah macam tarian poco-poco dah gayanya.Sampai habis surah Yassin pun anak aku masih menangis tak reti berhenti.Celaka.Kuat betul setan Johor ni.Dibackup pulak oleh setan Gombak yang sedia ada tu; aku syak setan-setan tu tengah team up menyakat anak aku.Haram jadah sungguh.

Jari aku laju tekan hendpon; cari surah Al-Jinn.Kali ni aku peluk Qistina rapat ke dada sambil dodoikan dia disulami surah Al-Jinn.Tak lama lepas tu aku nampak dia dah mula cool down.Mata pun dah tak meliar sangat; dah start kuyu-kuyu.Aku ulang-ulang surah tu sampai dia tidur.Bila Qistina dah nyenyak baru aku letak dia sebelah wife aku yang tah bila tertidur masa aku menari poco-poco tadi.Aku jeling jam kat henpon.Dah pukul 3 lebih.Haduih!Karang nak kena pergi kerja lagi.

Aku duduk sambil pusing-pusingkan pinggang.Badan rasa lenguh.Kaki tangan rasa letih.Nak kena cari buai elektriklah nampaknya gayanya.Tak tahan dah aku nak buai anak pagi-pagi buta dengan mata yang tak larat nak bukak macam ni.Kalau setan tak mengacau tak pe la jugak.Kalau dia kacau?Tak ke mengaki lagi aku nanti.Cehhhhh.........

6 comments:

Unknown said...

"kuat betul setan johor" keh keh, terasa skit aku baca... terkesima la tengok profile pic baru ko

catz said...

gigihnyaaaaa abah qistina..
menari poco2 bagai..(tgh bygkan sambil gelak2 tutup mulut)
memang abah mithali lah..
:)

kucingorengemok said...

alamak, ampun, aku terpakai deris punya id, haha... apa la mamat ni tak log out (re: komen atas tu haa)

afendi ariff said...

catz: heh!dah ada anak nanti ko tahu la camne...

k.o.g: kompius jgk la aku dok pikir Mohd Harris mana lah ni.Deris rupanya....heh!
Terkesima?Hahahahaaaa.......

Anonymous said...

sungguh tak suka laluan Segamat-Tangkak tu..
mesti muntah..
(even sampai dah tua2 ni..)
and... tak aci guna henfon!!!!

afendi ariff said...

dr: er....masa porak peranda mcm tu takut tajwid suma berterabur kak...