Wednesday, July 14, 2010

PAKWE

Hari tu; hari cuti.Aku temankan wife aku ke arkib Jalan TAR; nak cari kain katanya.Nak hantar balik kampung; kasi adik ipar aku jual, pasal dah nak raya.Huh!Apa lagah sibuk nak raya awal-awal.Setahu aku raya lagi 3 bulan; masih jauh perjalanan.Tapi standardlah; perempuan!Sebut je hindustan dan perayaan; memang dia orang boleh lupa daratan.Heran!

Tapi memandangkan aku tak ada kelas, so aku supirkan saja dia dan anak-anak aku ke sana.Aku ingatkan arkib Jalan TAR lapang tenang; tak ramai orang, pasal tengah bulan rentang.Rupanya aku silap.Tempat tu padat; sendat dengan majoritinya mestilah perempuan; ada yang bertutup rapat dan tak kurang juga yang berpakaian ketat, sampai penat mata aku melihat!

Aku tinggalkan wife aku kat kedai yang selalu dia lawat.Aku dukung Qistina sambil berjalan-jalan, sambil melihat-lihat; bukan perempuan berpakaian ketat yang menduga, tapi kain-kain cantik beranika warna.Danish pulak aku biarkan mengekor kat belakang.

Banyak jugak kain kat arkib ni.Macam-macam pattern, macam-macam corak, macam-macam nama.Sedang leka membelek sehelai kain bercorak zebra, yang aku tengah berkira-kira nak buat kemeja; tiba-tiba aku dengar satu suara halus berbunyi, "Mama!Pakwe la mama!".

Cepat-cepat aku toleh ke belakang.Seorang perempuan yang agak berusia lalu, sambil memimpin tangan seorang budak perempuan dalam lingkungan umur 4 tahun; melintasi aku.

"Mama!Pakwe!",kata budak perempuan itu lagi sambil melirik ke arah Danish yang leka bermain kereta mainan yang dibawanya.

"Ye!Ye!",balas perempuan berusia itu dengan malas sambil meligas ke kiri dan kanan melihat kain-kain yang bergantungan.

Asthagfirullah hala'zim! Cepat-cepat aku berishtifar dalam hati.Entah apa nak jadi dunia hari ini?Budak sekecik itu dah pandai berpakwe pakwi?

Hehhhhh..........

13 comments:

DeLancrettLurpak said...

fuhhhh!! bahaya tu bro! abis la anak ko kena ngorat! jaga2, kang tetiba ada org masok minang.. hehehhe..

alahh, mesti budak tu belajo kek mano2 tu.. tapi kite parents tak leh la galakkan ye tak, kang tak pasai2 gatal tak bertempat.. heheheh

sid sienna said...

erm.. bdk2 zaman sekarang nie mmg a bit advance la.. cam my nephew; penah one time tu die ckp 'mak ngah, mak ngah jadi gf daniel je la..' i was like 'WHAT??' haha...

Dr Singa said...

weh...
bulan depan dah puasa...
apalak 3 bulan lagi!!

MrNamie said...

adeh.. kecik2 dah berpakwe ye.. keke

oh bung mokhtar
eh, layak ke kita?
Semuanya ada di MrNamie blog k..singgah-singgah tau

Faizah Jaafar said...

sape gak yg rosakkan pemikiran anak kecik tu klu bukan mak bapak dia sendiri...

tahun nih x shopping raya...tgk jer baju kebaya/kurung yg chantek2 tapi tak leh pakai...

Pett Suhaimi said...

Memang dah nampak anak hg nanti bakal jadi rebutan awek2 bila besaq nanti.

en_me said...

macam macam ader kat jln TAR kanns.. ehehe

Anonymous said...

ye lah! budak2 skrg ni mmg advance dia terlebey...wa baca 1 blog member wa...

bdk 8 tahun dah pandai 'main' dgn budak gegel umor 4 taun. cemana tuh??
wa serammm okehhh!

time wa kekecik dulu, selamba badak je main terjun2 parit, korek2 tanah, main masak2 dgn kwn2 lelaki. siap bersuar spend lagi klu hari ujan...namun takde sekuman pon perasaan time tu...

huuu, berbeza la skrg kan!

Nashays said...

tak lama lagi nampaknya pendi nak dpt menantu..huhuhuuuu

Afzainizam said...

biasa lah bro bebudak sekarang ni cepat tangkap sesuatu advance katakan...
tak macam bebudak dedulu...
haiiii itu lah bebudak pun dah tau sekarang...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
WELCOME—WELCOME-- WELCOME
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

geraugebang said...

Risau kak gerau...budak tu ngurat hang ke, ngurat anak hang...cuba imbas balik....

Anak Jawa said...

ari tuuu bapak dia kena takel masa shopping pampes, ni giliran anak dia lak. hehehehe

afendi ariff said...

meloves: kalu dia kena pinang save aku sis...heh!

cik mimpi: heh!blh jgk dipertimbangkan kalu daniel tu 28+

dr: ye la kak...kan dkt 3 bln jgk tu...heh!

mrnamie: entahlah!

faizah: takpe...ko pakai raya tahun depan.

pett: heh!hg pun apa kurangnya pett...mesti masa hg kecik2 dulu mcm anak ni jgk!

en me: macam2 fesyen pun ada.

jaja: anak2 skrg kena jaga baik2 sis!

nashays: pandai je ko!heh...

afzainizam: aku igtkan minyak je ada advance...budak2 pun dah advance rupanya!

kak gerau: heh!melalut la...ada ke?

a.j: aa aah!kawan bapak dia tah bila nak kena takel tah?heh...