Tuesday, July 13, 2010

SEJUK

Masa aku sampai ofis pagi tadi, keadaan sekitar masih gelap.Tak sure pukul berapa.Tak tergerak pulak nak tengok jam pasal dah ternampak kelibat boski aku tengah berdiri bersebelahan BMWnya kat parking lot.Aku ingatkan aku dah cukup awal.Dia lagi awal rupanya.Entah apa yang dipandangnya berdiri tegak menghadap jalan. Tengah menyanyi lagu "Negara Ku" kah atau tak pernah tengok jalan jem kah pagi-pagi hening macam ni?Buang tabiat apakah?Pelan-pelan aku menapak keluar dan hampiri boski aku tu.Belum sempat aku sapa dia dah menoleh.

"Eh Fendi!Aku rasa tak payah kerjalah hari ni.Jalan jem teruk ni.Kau baliklah!",katanya sambil menggaru-garu kepalanya sekaligus membuatkan aku terkedu tiba-tiba.Apa kes sampai membuang tabiat sungguh boski aku ni.Aku yang dah sampai ofis disuruhnya balik.Sihat ke tak dia ni?

"Ye?Tak payah kerja hari ni.Kau balik je.Ye?",katanya lagi bila dia nampak aku macam blur-blur ayam; sambil tangannya masih lagi laju menggaru-garu kepala.

Tanpa banyak komplen; macam budak kecik kena tarik telinga, aku u-turn kaki aku ke kereta, sumbat kunci, masuk, tutup pintu, start enjin dan on aircond ke tahap maksimum.Pelik sungguh kelaku boski aku pagi ni.Ada masalah besar kah?Masalah kewangan kah?Tak dapat payment kah?Company nak tutup kah?Masakan ye?Dah dekat sebulan lebih dah aku kerja tahap cipan kepenatan menyiapkan projek Jalan Segamat - Tangkak dia tu.Sampai nak tulis blog pun susah amat.Ke boski aku ni dah sampai masa?Cepat-cepat aku angkat tangan berdoa moga boski aku panjang nyawa.

Aircond kereta, aku rasakan sejuknya lain macam dengan dinginnya yang menyucuk.Cepat-cepat aku tarik jaket yang aku gantung di seat co-pilot dan selubungkan ke badan.Memang sejuk sungguh aircond kereta aku pagi ni.Tak pernah aku rasakan dia berfungsi hingga sesejuk ini.Pelan-pelan aku pejamkan mata.Layan selelap dua pun best jugak sejuk-sejuk macam ni.

Deringan handphone tiba-tiba mengejutkan aku dengan bunyinya yang sayup-sayup; jauh-jauh dan tak henti-henti.Entah siapalah yang sibuk call aku pagi-pagi buta ni?Aku abaikan bunyi tersebut dan terus pejamkan mata; dengan cubaan melelapkan diri namun bunyi handphone yang galak menjerit itu begitu mengganggu halwa telinga aku.Haduih!Cepat-cepat aku tepis jaket yang menyelubung dan bangun berdiri; cuba mencari handphone yang mengganggu itu.

Eh!Macam mana aku boleh berdiri tegak pulak ni?Bukan ke aku dalam kereta tadi?Aku pandang sekitar dengan mata terpisat-pisat dan nampak wife aku masih lagi terlena kat sebelah Qistina yang berselimut separas dada; sementara Danish pulak bergulung macam tenggiling kat atas toto dengan selimutnya yang entah kemana.Lah!Aku kat dalam bilik tidur rupanya.

Sejuk sungguh bilik ni.Cepat-cepat aku capai remote dan matikan aircond.Aku selak pulak selimut mencari handphone yang masih galak menjerit.Aku capai dan pandang sekilas; pukul 6.45am!Alarm rupanya dan pantas pula aku offkan.Aku selak tirai dan jenguk keluar; hujan pagi!Patutlah sejuknya lain macam.Mati-mati aku rasa aku dah sampai ofis tadi.Mati-mati jugak aku ingat boski aku suruh balik tak kasi kerja; dan dah buang tabiat nak mati.Celaka!Rupa-rupanya aku bermimpi!Kan best kalau betul-betul jadi.

Hehhhhh........

12 comments:

Anonymous said...

bestnya klu dpt Boski mcm tu bro!...
tp malang pulak...rupanya ia hanyalah mimpi!

haihh!

RinnAzrinah said...

kalo laa dpt boski cam gitu...... ermmmm

DeLancrettLurpak said...

heh, jgn harap la bos ko nak suruh balik dan sambung tido.. hahahahha

sid sienna said...

baru nk berangan dpt boss cam tu.. mimpi plak.. :D

Firdaus said...

lu doa-doalah gua jadi boss lu nanti.

Dr Singa said...

ko tidur tak baca Bismillah eh?

Pett Suhaimi said...

Boski aku sebijik mcm dlm cite hg ni bro...tapi...aku tipu.

Faizah Jaafar said...

cehh alasan....dh sejuk2 tuh nak tarik selimut jer laa keje nyer...

Nashays said...

boski tu sgt best..
hari2 nak doa supaya hujan waktu pagi :D

afendi ariff said...

jaja: heh!tu la pasal.

eryna: mimpi la dulu...

meloves: heh!itu kes malas nak keje sama tu..

cik mimpi: ye2!jangan mimpi blh dpt..

apei: kita lain bidang pei...lu jaga duit, wa tukang habiskan duit...lu nak ke staff cam wa?heh!

dr: er!ada kena mengena dengan baca Bismillah ke kak?

pett: ceh!tipu punya olang.

faizah: heh!sejuk weh...

nashays: amin!

geraugebang said...

ha ha ha ha...kalau mimpi tu panjang lagi...apa agaknya bos ko cakap lagi ek....entah-entah dia cakap nak kasi bonus 4 bulan. heh

Akak rasa, ko ni baik tulis buku cerita...mesti best punya.

afendi ariff said...

kak gerau: aa aah la kak!pasal tak mimpi pjg2 tah...kalu tak mesti dpt bonus ke BMW dia ke...heh!
er...tulis buku?mana sempat kak...bizis....