Thursday, August 12, 2010

GEARBOX

Pasar Ramadhan Pinggiran Batu Caves.Orang ramai, sesak dan berasak-asak.Masing-masing sibuk mencari juadah berbuka.Hari first puasa sememangnya mencabar minda.Nafsu time-time nak berbuka rakusnya memang tak agak-agak.Tengok itu nak, tengok ini hendak.Pandang itu lalu, pandang ini mahu.

Sambil dukung Qistina yang beransur sembuh, aku mengekor wife aku dan Danish yang dah jauh ke depan sambil menyelit-nyelit di celah-celah orang ramai.Eksited betul orang dua beranak itu meninjau juadah yang dijual; Danish terutamanya, walaupun dia haram tak puasa.

Dalam menjenguk-jenguk sebegitu aku sampai ke gerai jual pelbagai bahagian sup lembu; dari daging membawa ke perut, dari limpa ke paru, dari tulang hingga ke ekor, pendek kata hampir semua bahagian lembu dijadikan sup.Cuma tolak kulit dan taik lembu saja yang tak dijualnya.

"Mari bang!Macam-macam sup ada bang.Sup daging, sup perut, sup hati,sup limpa, sup campur, sup gearbox semua ada bang", jerit budak yang berjual.

Aku berhenti kejap, ambik bau; sedap jugak aromanya.Kalau ikutkan nafsu hari pertama ni nak jugak aku beli sup campur barang sebungkus dua.

"Abang!Beli sup gearbox bang!",sapa budak tu ramah bila dia nampak aku tercegat.

Sambil senyum aku geleng perlahan.Nafsu je semua ni, kata aku dalam hati dan budak tukang jual tu aku anggap tak ubah macam benda bertanduk yang cuba menghasut nafsu aku.Heh!

"Sup gearbox kita orang special bang!Original punya",kata budak itu lagi tak mahu mengalah.

"Original?Apa yang originalnya?",aku tanya pula dengan agak mushykil.

"Kita orang pakai gearbox Honda bang.Bukan tiruan punya",jawabnya cepat sambil tersengih.

Kalau tak mengenangkan aku ni berpuasa, hari pertama pulak lagi, memang dah lama aku terajang tulang rusuk kiri budak tukang jual sup itu.

Cehhhhh..........

12 comments:

catz said...

selamat menyambut Ramadhan..
moga puasa sebulan ini diberkati.
mmg kelau ke bazar..mta duk lilauuuu je walau tgn dah penuh.
hahhahaha.
gear box honda???? ka kahkahhhhh

DeLancrettLurpak said...

lenkali bro, ko upgrade la.. kata tak main la honda, bentley tak dok ?

jgn pegi bazar ramadhan bro, ko tlg bini ko masak.. jimat poket wehh.. hehehehe.. aku tak dengki, nasihat.. hehehehhe

geraugebang said...

ha ha ha ha.....first puasa ko dah terkena ek....ha ha ha...sedapnya sup ekor, sup lidah perghhh...

en_me said...

salam ramadhan abang afendi arif ittewww..

Jarr said...

Lu mmg senang terjebak bhai...jom jln kuching punye bazar plak arini..

Dr Singa said...

heh heh hehhhhh......
.
membayangkan ko sedang
urut-urut dada....
sambil berkata...
aku puasa...aku puasa....

Anonymous said...

keh keh kehhh!!

jgn pulak tulang rusuk budak tu, lu pegi bikin buat sop!

(+_+)

Afzainizam said...

♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸*♥♥*¸.•'´¯)¸.•' ´¯)♥
♥♥(¯`'•.¸(¯`'•.¸**¸.•'´¯)¸.•'´ ¯)♥♥
----==--Ramadan Mubarak---==----
أهلا وسهلا يا رمضان!! ... رمضان كريم
(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥♥♥*`'•.¸_)`'• .¸_)
♥(_¸.•'´(_¸.•'´*♥♥*`'•.¸_)`'•. ¸_)♥
Salam ramadan Al Mubarak..
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Ramadan bulan yg mulia..
Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.
Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..

eeeemmm loyarrrr buruk plak orang tu... mau tercabut gigi bila sebut gearbok honda makan penumbuk.... sabauuuu ye

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°
رمضان مبار… رمضان كريم… رمضان مبار…
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°

Salam ramadan Al Mubarak..
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Ramadan bulan yg mulia..
Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.

aku baru aje tapau sop gear box dari bazar ramadan... pasal teringin plak masa posa ni ye

afendi ariff said...

catz: selamat berpuasa

meloves: blk keje tk smpt masak la sis...tu psl asyik ke param je tu...heh!

kak gerau: sup lidah takde la pulak kat situ kak...heh!

en_me: salam Ramadhan utk ko jgk

jarr: jln kuching jem ma...nk u-turn susah

dr: tangan urut dada...tp kaki rasa gatal2 juga

jaja: tu kanibal...heh!

afzainizam: heh!ko beli gearbox apa plak bro?

abanglong said...

salam

teringat dekat seri gombak. dulu pasaraya OTK. belakang tu ada kedai gelas besar..ada sup gearbox yg sangat beshhh...

afendi ariff said...

abglong: kedai jee's ke?