Monday, December 20, 2010

O.K.U

Dua minggu lepas adik aku sefamily datang bercuti kat sini.Wife adik aku, merangkap adik ipar aku kata dah lama dia mengidam nak jalan-jalan kat Melaka dan naik Menara Taming Sari.So, dia orang ajak aku ikut sekali.Aku sebenarnya malas nak pergi pasal aku dah tak ada cuti.Tapi bila mengenangkan yang dia orang jarang-jarang sekali datang sini, akhirnya terpaksa jugak aku turuti.

Kalau dah bawak adik aku sefamily ke Melaka, untuk jalan-jalan pulak lagi, korang ingat wife aku nak ke duduk bodoh kat rumah; sementelah dia tengah cuti sekolah?Dah tentulah aku terpaksa jugak angkut family aku sama ke Melaka.Pendek cerita, kita orang pergi dua kereta.

Perjalanan ke Melaka selama kira-kira dua jam, ditemani desiran ekon kereta yang dingin membuatkan aku rasa nak terkucil sejak dari Seremban lagi, tapi ku tahan Jebat.Malah sepanjang perjalanan itu aku kental mempraktikkan hikmat kemutan sebagaimana yang disarankan oleh Dr. Ismail Thamby, bagi mengawal kekucilan ku itu. Namun penahanan kekucilan ku itu akhirnya menjadi semakin kritikal setibanya kami di Dataran Pahlawan, Melaka.

Dah siap parking semua, kita orang cepat-cepat cari public toilet kat area Dataran Pahlawan tu.Lepas handover Qistina kat wife aku, aku cepat-cepat menapak ke toilet lelaki.Elok saja aku melangkah masuk dalam toilet tu, manusia punyalah ramai tak ingat.Semua toilet full dowh!Kalau ada yang kosong pun cuma toilet untuk orang kurang upaya je.

Kalau di dalam situasi biasa, sebagai seorang warganegara yang prihatin aku memang tak akan guna toilet O.K.U tu.Namun apabila ianya melibatkan situasi kritikal seperti antara hidup dan mati, ataupun antara batu karang dan pecah pundi, maka aku pun masuk ke toilet tu tanpa toleh kanan dan kiri.Sementelah di sekitaran toilet tu tak ada seorang O.K.U pun yang aku temui.

Sebaik sahaja selesai men’settle’kan kekucilan ku itu, aku pun melangkah keluar dengan wajah lega.Belum sempat aku melangkah jauh, seorang brader dalam lingkungan umur 40-an yang tengah tunggu turn kat toilet sebelah, tegur aku, “Tu toilet untuk O.K.U kan?”,soalnya dengan nada dan air muka yang agak sinis, bila dia nampak aku tak macam O.K.U.

“Betul bang”,aku jawab sopan sambil tersenyum.Takpe, tempat orang, kasi can.

Pantas, dia pandang aku dari atas ke bawah, dari bawah ke atas, sebelum bersuara lagi, “Nampak macam normal je?”,masih dengan nada dan air muka yang sinis macam tadi.

Pelan-pelan aku jawab, “Saya pun orang kurang upaya jugak bang”, masih lembut, masih tersenyum.

Cepat-cepat, dia angkat kening sambil mengerutkan dahi.“Apa yang kurang upayanya?”,dia soal lagi.Kali ini dengan bunyi macam orang tak puas hati.

“Saya kurang upaya tahan kencing!Boleh?”,aku jawab lantang sambil menjegilkan mata, sebelum blah meninggalkan brader tu terkulat-kulat menahan kencing.Apa dia ingat aku takut!

Hehhhhh.............

11 comments:

aliaaroslan said...

emergency dimaafkan.

DeLancrettLurpak said...

hahahhahahahahaha.. cantek jawapan ko bro! hehehhe.

Anonymous said...

...Namun apabila ianya melibatkan situasi kritikal seperti antara hidup dan mati, ataupun antara batu karang dan pecah pundi,....

err klu pecah pundi abg tu nak ganti ke??

hehehe!

Dr Singa said...

brader tu 'pengawas tandas'
beliau hanya menjalankan tugas beliau..

afendi ariff said...

aliaa: kan?

meloves: kan?

jaja: kan?

dr: er...bukan!

Afzainizam said...

★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)(★◣_◢)★
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)★(◣_◢)★
Kami Kembali lagi... Maaf atas lama tak ziarah... Sorry bebanyak agak ketinggalan lah banyak entry kamu... coz banyak hal sibuk ngan bagai-bagai urusan lah... Sorry...
maaf bebanyak dahhhhh......

selalunya kalau kat depan bank ATM ade parking OKU tapi yang parking nampak segar bugar ok aje... mungkin kurang siuman orang parking kereta itewww...

EEEEMMMM mmg ade toilet OKU tapi kalau nak kirakan yang masuk pun bukan OKU...

Anonymous said...

kurang upaya takpe lagi..anugerah gak tu tapi kurang iman memang barah !!

gadisBunga™ said...

kalau dah melibatkan risiko kesumbatan tu....errr...GB pun selalu pakai toilet OKU...kekekeke...!!!!

tapi parking OKU never tau. kire masih baik ni... :D

kucingorengemok said...

apasal masa tengok video "aku gay, aku ok" aku teringat ko, bro?

gay tu kira oku tak? :)

afendi ariff said...

afzainizam: aku darurat bro!

anon: kan?

gb: kan?

k.o.g: gay?tidakkkkkkkkk.....

geraugebang said...

ha ha ha...kak hajah suka ko punya jawapan dik...upppsss