Wednesday, July 20, 2011

PENGEMIS KOPORAT

Bahana periksa datang dengan pelbagai cara.Kadang kala dia boleh buat kita tersalah baca.Kadang kala dia buat kita terlupa.Pagi tu masa pergi ofis, sehari lepas habis final exam, aku terbawak brukband dalam beg sandang.Beg sandang tu selalunya aku isi dengan stationary, external hard disk, pass ofis, jajan dan macam-macam benda lagi termasuklah nota-nota study yang tak pernah aku ulangkaji, tapi tetap jugak aku bawak hari-hari.
Masa kat ofis hari tu aku tak pasti pulak samada aku ada keluarkan ke tidak brukband tu.Tak ingat pulak samada aku tersimpan brukband tu dalam laci meja ofis aku ke tak.Tapi yang pasti aku memang ada terbuang something yang aku ambik dari beg sandang tu, ke dalam tong sampah kat sebelah meja aku.Benda yang aku buang tu pulak, aku isi dalam beg plastik Jaya Jusco yang aku tak periksa pun isi kandungannya.Jadinya macam mana aku nak ingat apa benda yang aku buang tu.
Balik rumah malamnya, bila nak check e-mail, baru aku sedar yang brukband tu dah tak ada.Habis satu beg sandang tu aku selongkar, tapi tak jumpa. Yang aku jumpa cuma, beberapa benda yang tak berfaedah, macam toyol yang dah lunyai-banyai (yang aku bawak masuk dalam final exam), mata pensel kayu yang dah patah, tiket-tiket parking, dawai kokot yang bercerai-berai, pen yang dah habis dakwat, pembaris plastik yang sumbing-mumbing, beberapa ekor semut hitam yang dah arwah, gelang getah, plastik pembalut gula-gula Kopiko, Panadol Soluble yang dah expired dan macam-macam benda lagi yang tak sepatutnya aku ceritakan kat sini.
Lepas puas gelidah beg sandang tu, dan masih tak jumpa, aku buat kesimpulan bahawa aku dah tersimpan brukband tu dalam laci meja ofis aku.Atau nak lebih teruk lagi, benda yang aku buang dalam beg plastik, kat ofis siang tadi tu, adalah brukband tu.
Pagi esoknya benda pertama yang aku tuju kat ofis, adalah laci meja aku.Habis selak sana sini, brukband tu masih tak dapat aku cari.Cepat-cepat aku jeling pulak tong sampah kat sebelah meja.Alamak!Tong sampah dah clear.Bergegas aku cari kakak cleaner kat ofis aku tu.Selalunya dia akan kumpul semua sampah dalam beg plastik hitam besar sebelum buang dalam tong sampah besar kat bawah.Kalau nasib aku baik mungkin dia belum buang lagi sampah-sampah tu.
“Aku dah buang semua sampah tadi dalam tong sampah besar kat bawah sana”,jawab akak tu bila aku tanya dia.Aduih!
“Eh!Aku ada terbuang kertas lukisan engkau ke ape?”,tanyanya pulak dengan muka gelabah bila dia tengok muka aku frust semacam.
“Tak tak!Tak pe kak”.Tak berlengah aku tuju pintu keluar, mencari tong sampah besar, kat bawah.
Tong sampah yang tak  jauh dari pondok pak guard tu ada 3 semuanya.Nak tak nak aku terpaksa selongkar satu-satu untuk cari beg plastik sampah hitam besar macam yang akak cleaner tu guna.Lepas tarik nafas dalam-dalam; sambil tahan nafas aku selak tutup tong sampah pertama.Dengan sebelah mata tertutup aku jengah ke dalamnya.Takde pun kelibat plastik hitam besar yang aku nampak.Cepat-cepat aku tutup tong sampah tu sambil menghela nafas, mencari oksigen.
Sekali lagi, lepas tarik nafas dalam-dalam, tahan nafas lama-lama dan sambil tutup sebelah mata, aku bukak tong sampah yang kedua.Serta-merta aku nampak dua bijik beg plastik hitam besar yang saling tak tumpah macam yang akak cleaner tu guna, kat dalamnya.Cepat-cepat aku angkat beg-beg plastik tu keluar sambil tutup tong sampah tu laju-laju.
Dengan style yang sama, (tarik nafas dalam-dalam, tahan nafas lama-lama, sambil tutup sebelah mata) aku bukak tong sampah ketiga.Yes!Takde beg plastik hitam pun kat dalam tong sampah tu.Jadi memang ‘confirm’lah beg plastik hitam 2 bijik itu datangnya dari ofis aku.
Lepas lipat kedua belah lengan baju kemeja aku sampai atas paras siku, aku bukak beg-beg plastik hitam tu.Dalam beg plastik pertama aku jumpa kertas-kertas dan drawing-drawing terpakai, uncang-uncang teh, kulit limau, bekas polistrin, pembalut Sneakers, tisu-tisu yang dah diguna (tak pasti dia orang lap apa, harap-harap bukan hingus dan najis lainnya),beg-beg plastik kecil perlbagai jenama, tapi tak ada yang Jaya Jusco punya.Tak puas hati punya pasal aku tuang semua sampah tu keluar.Lepas selak sini sana, confirm tak ada beg plastik Jaya Jusco yang aku jumpa.Ala!Nak tak nak aku terpaksa selongkar beg plastik hitam yang kedua.
Dalam beg plastik yang kedua macam-macam sampah lagi ada.Tak ingat aku kalau nak cerita satu-satu.Najis mughallazah, najis muqaffafah, semua ada.Berbekalkan modus operandi yang sama dan tak nak panjang cerita; aku tuang semua isi perut beg plastik tu.Lepas terkuis sana terkuis sini, akhirnya aku nampak beg plastik Jaya Jusco yang aku cari-cari.Aku punyalah happy tak payah nak cerita.Dia punya feel sama macam orang takde gigi terjumpa gigi palsu, masa nak makan rendang ayam tua.
Dengan perasaan meluap-luap dan dada yang berdebar-debar, macam orang dapat kad gores dan menang, aku bukak beg plastik Jaya Jusco tu.Aik!Takde pun brukband yang aku cari-cari tu.Yang ada cuma slip bil-bil lama dan sehelai dua kertas yang aku conteng-conteng. Aduih!Mana pergi brukband aku nih?
“Cari apa tu cik?”,sapa pak guard yang entah sejak bila tercegat perhatikan tingkah laku aku; dari pondok guard berdekatan.
“Cari barang”,jawab aku pendek.
“Eh!Cari barang sampai ke dalam tong sampah cik?”.Aku senyum kelat.
“Kau diamlah!Kau mana ada hilang brukband”,jawab aku dalam hati.
Aku sarungkan beg plastik Jaya Jusco tu ke tangan, macam sarung tangan dan kutip balik semua sampah yang dah aku taburkan tu.Celaka betul!Sia-sia sajalah nampaknya aku jadi pengemis koporat hari ni; selongkar tong sampah siap pakai kemeja slack bagai.Habis semuanya aku kutip, aku ikat beg-beg plastik tu ketat-ketat dan campakkan semula dalam tong sampah besar tu.
Lepas cuci tangan sebersihnya kat toilet, aku masuk ofis balik.Kembang kempis hidung aku cuba meneutralkan bau sampah yang aku hidu tadi.Spray parfume setengah botol pun tak hilang bau ni.Pelan-pelan aku duduk kat tempat aku.Manalah aku letak brukband tu pun aku tak ingat.Lupa sungguh-sungguh dah ni.Dalam duduk-duduk bodoh macam tu aku jeling beg sandang yang aku letak kat atas meja.Eh!Sejak bila pulak beg sandang aku ni ada zip kat bahagian tepi?Laju je aku capai beg sandang dan bukak zip tu dan…..tu dia…..brukband aku sembunyi kat situ rupanya.Apa pasal yang aku boleh tak nampak zip ni semalam?
Setelah aku berpeluh di dalam dan di luar, di atas dan di bawah, di alur dan di celah, bergelumang sampah pelbagai bau, menyentuh tisu-tisu terpakai yang ada najis apa pun aku tak tahu, rupa-rupanya brukband itu bersembunyi di situ?Di dalam beg sandang yang dah aku jarah tiap inci tubuh badannya itu?Mungkin aku dah semakin dah tua; makin hari makin pelupa.Itu pasal yang tak jumpa.
Cehhhhh……...

18 comments:

kucingorengemok said...

bingai

geraugebang said...

ha ha hahaaaaa...bukan bingai jer KOG ooiii,+ sengal + Bengkak niii

en_me said...

melayu mudah lupa kannns.. ahaha

Dr Singa said...

kahkahkahkahakahkahhhhhhhhh..........................

Dr Singa said...

dan sambung lagi

hahahahahahaaaaaaaaa...........

aliaaroslan said...

adoiiii.. rasa nak tunjal kepala sendiri tak?

Anonymous said...

eeeee...busssuk la kau ni!! tatahan aku

pegi mandi sana!

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
generasi nissan sentra

ahhhh tanda usia mu telah lanjut... aku kangkadang mengalami penyakit yang sama.. aku dah mula nyanyuk kot

afendi ariff said...

k.o.g: tiap insan ada hari bingainya

kak gerau: heh!suka no...

me: ya2...melayu tua...

dr: cover sket mulut kak

dr: ni dh kira tahap gaban pnya gelak ni...sampai pegi blog sebelah pun blh gelak lg...

aliaa: tunjal takde...antuk kepala atas meja je...

jaja: alhamdulillah...bernafas lg ko sis...heh!

afzainizam: heh....kita serupa bro!

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
tip bersihkan lining roof kereta

tempat dicari tu nerata jumpa pun cuma depan mata ajerrr tapi tak perasan langsung...nasib ko lahhhh puas mencari sampai letihh...

Anonymous said...

hahahaaaa, kau dah samak tangan lum?... ngeri aje pegang tisu tisu nih, :)

gadisBunga™ said...

aku nak gelak berjemaah dgn drsinga.

hahahahahaahahaaahaaa!!!!!!!!

gadisBunga™ said...

tak puas gelak lagi.


hahahahaaaaaa!!!! sengalll!!!!

(tapi aku pun penah jugak cemtu. sengal jugak la kire)

ok sambung gelak.

hahahahahahaaa!!!!!

Afzainizam said...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

~~~~~~~~~جزاك اللهُ خيراً~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
diy pasang head unit dan poweramp

eeeemmmmm bukan lupa lahhh tapi tak ingat.... heeee lain dicari lain yang jumpa.... lain tempat cari kat depan mata tak jumpa

RinnAzrinah said...

sampai ke dalam tong sampah besau tuh ko cari bro?... hahaha.... bawak perfume x bro?.. bau lekat... hehee

sid sienna said...

benda yg hilang ni kalu cari mmg x jumpe kn?? tp mmg gigih betul mencari.. salut2!!

mokja said...

Tu belum sadis lagi.Ada peristiwa cleaner terclean dokumen yang cik kerani letak dalam plastik sampah hitam.Awat tak kena buat jejak kasih sampai di land fill. Cerita betul.

Chik Att said...

kah kah kah ........

rasa mcm nak hantuk 2 pala kan ...bila jumpa.....