Tuesday, February 18, 2014

MAK

18 Februari 2013

Mak senyum. Muka mak bersih. Nampak putih. Tak macam masa mak sakit dulu. Masa sakit dulu muka mak berubah. Macam muka orang lain. Nampak pucat. Nampak letih. Nampak tak larat.
Masa belum sakit dulu mak kuat. Kalau setakat demam biasa mak masih boleh buat kerja-kerja rumah. Kalau setakat demam selsema mak masih boleh pergi mengail ikan kat sawah. Kalau setakat sakit kepala mak masih boleh naik skuter keliling kampung sambil buat tak kesah. Tapi kanser celaka tu betul-betul kacau sistem tubuh mak. Betul-betul buat mak jadi lemah. Betul-betul buat mak kalah.
Aku cium dahi mak. Kelopak mata mak. Pipi mak. Tak ada respon. Mak diam. Sejuk. Aku peluk mak. Kuat-kuat. Erat-erat. Air yang bergenang kat kelopak mata aku tahan. Orang kata, tak elok air mata jatuh atas jenazah. Tapi jatuh jugak setitis dua atas lengan. Aku kesat pelan-pelan.
Mak pergi dengan tenang. Syukur aku ada di sisi mak. Sempat melakukan apa yang terdaya sebelum mak pergi. Sempat membisikkan dua kalimah syahadah di telinga mak. Sempat menunaikan tanggungjawab aku sebagai seorang anak.
Hari ni genap setahun mak meninggal. Genap setahun jugak aku hilang salah seorang insan yang paling aku kasihi. Terlalu banyak jasa mak yang tak mungkin mampu aku balas. Terlalu banyak kenangan pahit manis yang mak tinggalkan. Dulu kalau aku ada masalah, mak lah tempat aku mengadu. Kalau gundah gulana mak lah yang aku bagitahu. Tapi sejak mak tak ada ni prepaid aku tak habis-habis, nak telefon sapa pun aku tak tahu.
Apa pun, aku harap mak sentosa kat sana. Tiap kali lepas solat aku tak lupa doakan mak. Mintak mak diampuni. Mintak mak dirahmati. Mintak mak diberkati. Mintak mak tenang sentiasa. Moga Allah mencucuri rahmat yang tak terhingga ke atas arwah mak aku, Rodziah binti Junus.
Aminnnnn……….

5 comments:

Dr Singa said...

setahun cepat berlalu kan dik..

al fatihah..

' ya Allah..
haramlan tubuh badan ibuku dari api neraka.. kurniakan buatnya syurga tanpa hisab.. Amin..'
[ ada orang ajar akak..]


sid sienna said...

Al-fatihah. Semoga arwah makcik dicucuri rahmat. Reading this made me cried. My dad also passed away last year. :( still felt like it was yesterday.

DeLancrettLurpak said...

Al-Fatihah.


Unknown said...

Al fatihah ...rindu teramat sgt pd mak...

Unknown said...

Abg chik,mcmana nk jd frenz dlm blog ni...nk klik kat mana..?tolong...