Wednesday, July 1, 2009

FROGGY

Masa tu senja.Aku tak sure tempat tu kat mana.Rasanya aku belum pernah sampai kat situ.Itu yang first timenya.Hutan banatnya merimbun.Pohon-pohon dilitupi lumut.Berjurai-jurai.Lembab dan melekit.Tak ada sorang manusia pun yang aku nampak.

Tiba-tiba deria bau ku menangkap bauan yang maha busuk.Dekat dan kuat.Serentak itu aku rasakan ada sesuatu merapati ku dari belakang.Dalam deruan dada yang kencang aku menoleh.Makhluk itu tinggi,berbulu hijau dan berbau busuk.Tanpa sempat aku berbuat apa-apa ia pantas menerkam.

“Ya Allah!”.Aku terjaga dengan dahi berpeluh.Mujurlah cuma mimpi.Namun bau itu masih ada.Masih dekat dan kuat.Masih busuk seperti tadi.Dalam kedudukan mengiring dan keadaan suram tu aku rasa ada sesuatu depan muka aku.Kecil dan berbulu.Sah!Benda itulah yang berbau busuk tadi.Pantas aku melompat bangun mencari suis lampu.

Cehhhhh!’Katak’ masam anak aku rupanya.

No comments: