Thursday, December 31, 2009

TEPUK

Hari tu.Aku balik BTP lepas seminggu lepak kat Gombak.Dah rindu sangat dah kat rumah ku syurga ku tu.Sementelah mak mentua aku pun mungkin dah naik meluat kot asyik tengok muka aku hari-hari.So aku pun angkut wife dan anak-anak aku balik sekali.

Bila balik rumah memang banyak benda yang nak dibuat.Nak mengemaslah.Membasuhlah.Cuci itu ini.Sekali aku tengah sibuk basuh pinggan kat dapur; wife aku kat atas.Danish leka men'servis' kereta-keretanya yang kalau nak aku kira dah boleh beli Mamy Poko saiz XL/32, 4-5 bungkus.Qistina pulak nyenyak tidur atas tilam besar depan tv.

Tah apa mimpinya, Qistina menangis tiba-tiba.Mengigau kot."Abang!Tolong tengok adik jap",jerit aku sambil menoleh ke ruang tamu.

"Ok ayah",sahut Danish sambil pantas menerpa adiknya.Memang boleh diharap anak aku tu.Sejak dapat adik ni dia dengan otomatiknya dah bahasakan dirinya 'abang'.Jangan memandai nak panggil nama; tak dilayannya.Aku kembali mengadap pinggan mangkuk.Selang 4-5 saat; Qistina masih tak henti menangis.Danish ni buat apa?Aku jenguk kembali ke ruang tamu.

"La!Abang ni.Jangan la tengok saja.Tepuk-tepuk la adik sikit bagi diam",arah aku pada Danish yang bersila kemas merenung muka adiknya.

"Ok ayah",dia sahut lagi dan aku sambung sental bontot kuali yang kian menghitam.Pantang betul aku kalau periuk belanga berjelaga.Memang aku akan sental sampai boleh buat cermin tilik muka.

Pap!Pap!Pap!Bunyi tepuk apa yang kuat sangat tu?Aku cepat-cepat jengah ke ruang tamu.

"Abang ni!Bukan tepuk tangan la.Tepuk adik bagi diam",arah aku pada Danish yang sakan bertepuk tangan depan muka adiknya.

"Ok ayah",dan aku kembali ligat menyental bontot kuali.

Pap!Pap!Pap!Lain macam pulak bunyi tepuk ni?Aku tinjau lagi ke ruang tamu.

"Ya Allah abang ni!Bukan tepuk lantai la abang.Tepuk badan adik",arah aku pada Danish yang tengah berkerut muka menepuk karpet sambil mengagah adiknya.

"Ok ayah".Kali ni aku tunggu dan lihat.Pelan-pelan Danish tepuk-tepuk badan adiknya sampai budak tu diam.Huh!Letih jugak ye bila dah anak dua ni.

Hehhhhh..........

4 comments:

Anonymous said...

hahahahaha, one of the rule talking with kids,

BE PRECISE

hahaha, kalau idak mmg rentetan mcm tuh bakal berlaku..

cute gila bila bayang dia tenung, tepuk tangan dan tepuk lantai, hahaha

catz said...

hihihiihi..
kelakar pulak aku baca...
nasib tak di tampo adiknya..
keekkeke..cute je aku bayangkan dia duk bertepuk tgn depan adik dia..hiskk..

afendi ariff said...

hantumakan: ye2...cakap biaq terang...heh!

catz: nasib baik jugak la...heh!

Anonymous said...

Howdy! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd ask.
Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog article or vice-versa?
My blog discusses a lot of the same subjects as yours and I believe we could
greatly benefit from each other. If you happen to be interested feel free
to shoot me an e-mail. I look forward to hearing from you! Awesome
blog by the way!

Feel free to visit my weblog; Air Max 90