Tuesday, December 15, 2009

TEH TARIK

Balik dari ofis semalam tekak aku tiba-tiba gatal mintak teh tarik; dengan rasa mengidam yang maksimum; tanpa kompromi.Rasa mengidam yang tak ubah macam anak dara mintak kawin.Tak boleh tidak mesti nak jugak.Kalau tak kasi kawin dia ugut nak buat anak.Heh!

Hasutan tekak akhirnya membawa aku ke Restoran Taqwa, Sri Gombak.Masa aku sampai orang takdelah ramai.Malam pun masih muda.Aku duduk sebelum disapa seorang pekerja yang aku rasa memang pure dari India pasal muka dia ada iras-iras Dodayah.

“Minum?”,dia soal pendek.

“Teh tarik kurang manis sama roti kosong satu”,aku jawab acuh tak acuh sambil mata lekat kat tv; tengok bola.Malaysia lawan Laos.Mamat tu angguk dan berlalu.

2-3 minit layan bola dengan Malaysia masih draw 1-1 sama Laos; teh tarik aku sampai.Aku ucap terima kasih sambil mata masih tak lepas dari tv.Sekilas pandang aku capai teh tarik, baca bismillah dan teguk nikmat.Cuma yang hairannya sekali dengan teh tarik tu ada pulak segelas ais kosong dibawaknya.Ah!Pedulik.Mata aku masih leka layan bola.

5-6 minit berlalu; roti yang aku order tak jugak sampai.Takpe!Tarikan bola kat tv masih mampu melalaikan perut aku.8-9 minit berlari; budak-budak Malaysia mula main macam palat seiring perut yang mula meronta-ronta.Mana tahan layan teh tarik je.Masuk angin pulak kang.

Aku angkat kepala sambil melilau mencari ‘Dodayah’ tadi.Itu dia!Leka mengelap meja tak jauh dari aku.

“Macha!”,aku jerit sambil melambai.Dia pantas menghampiri.

“Roti kosong mana?”,aku soal; ringkas.

“Roti kosong?”,dia soal balik; dengan lebih ringkas.

“Ya!Saya suda order roti kosong satu tadi”,kata ku lagi.

“Mana abang ada order makan pun abang?”,dia soal dengan muka suci.

“Kan tadi saya order teh tarik kurang manis sama roti kosong satu?”aku soal pula dengan muka ketat.

“Ada order ka abang?Saya tada tanya abang mau makan apa pun tadi abang?”.

Celaka.Aku sudah sikit hangin.Kalau aku ikutkan perut aku yang lapar,saat tu jugak aku terajang ‘Dodayah’ tu balik India.Secara otomatik aku mula sedar kenapa ais kosong tu hadir tanpa aku order.

“Ini ais kosong apa bikin?Mau kasi mandi?Saya mintak roti kosong bukan ais kosong!”,kata aku sikit keras, sambil mengoyak-ngoyakkan tisu kat atas meja.Kasi dia seram.

“Ayo!Roti kosong ka abanggggg…..Bukan ais kosonggggg?”,soalnya sambil menggelengkan kepalanya ke atas dan ke bawah sebelum berlalu.

Cehhhhh……..mujur jugak Malaysia menang malam semalam.

4 comments:

kucingorengemok said...

kena ambik kursus intensif bahasa melayu... atau korek telinga kasi clear

afendi ariff said...

heh!betul3....

Anonymous said...

tanya je...
immigresen mau???!!!
:)

afendi ariff said...

dr: heh!mau gelabah mamat tu kak...