Wednesday, August 19, 2009

DODAYAH

Dulu.Aku pernah kerja dengan satu company India kat Sri Kembangan.Maksud aku, boss dia memang India yang lahir kat Malaysia, bukannya India pure dari India.Tapi, bila dah kepalanya India, maka majority staff kat company tu mestilah India jugak kan?Ye tak?Biasalah, kroni!Memang macam tu pun kan?Ada butul ka?Butul, butul (mengiakan sambil geleng-geleng kepala).

Company tu dapat part of design works untuk projek cadangan jalan keretapi berkembar dari Ipoh ke Padang Besar.Memandangkan tenaga pro untuk design track sememangnya tak ramai kat Malaysia ni, dan sebagai antara nama yang boleh dikatakan well known jugak dalam bidang ni (huh!macam takbur je gaya tulisan aku ni) maka aku pun ditawarkan post designer, untuk assist seorang Senior Engineer melayu kat ofis tu.Namanya Zainuddin Omar dan aku panggil dia cik Din.Ada IR (professional engineer) mamat ni.Bukan calang-calang orang.Boleh sain drawing tu!Aku?Aku kuda kayu je.Sain attendance boleh la.

Projek keretapi tu projek turnkey dan contractor yang bertanggungjawab masa tu pulak contractor dari India.Yang ini memang pure India.Dari Ipoh ke Padang Besar yang sepanjang hampir 385km tu, dia orang pecahkan kepada 2 bahagian; bahagian Mainline, dari Butterworth ke Ipoh; dan bahagian Kedahline, yakni dari Butterworth ke Padang Besar.Design untuk Mainline aku yang handle dan untuk Kedahline, cik Din handle.

Ada 4 orang Project Manager yang bertanggungjawab untuk menyelia projek tersebut.2 orang di bahagian Mainline dan 2 orang lagi di bahagian Kedahline.Bila dah projek design and build macam tu, maka selalulah mamat-mamat India ni bertandang ke ofis aku untuk review dan guide aku bagi merekabentuk alignment dan profile untuk projek keretapi tu.

Aku memang tak boleh nak recall sangat nama-nama dia orang ni.Kalau tak salah aku Mainline di bawah seliaan Murthi dan seorang lagi paknana yang entah apa ke nama, sementara Kedahline under Dodayah dan juga seorang lagi yenadey yang aku tak ingat namanya.Dia orang ni memang habit suka datang time-time hujung rentang, bila dah dekat pukul 5.30 macam tu.Time yang sepatutnya aku dah boleh packing dan balik.

Kalau datang bawak buah tangan takpe jugak.Bawak kereta Porshe barang sebijik dua ke.Ini tak!Datang mesti bawak masalah.Survey tak matchlah.Nak proposed macam roller coaster la.Nak divert highway la.Itu belum lagi dikira bau badan dia orang yang kalau diberi mandi dengan Febreeze pun belum tentu hilang baunya tu.Memang tekanan jiwa.

Antara berempat tu, yang nama Dodayah tu lah yang paling celaka sekali.Bukan setakat datang bawak masalah je, tapi tiap kali dia datang mesti dia kasi tahu aku yang dia puasa.Bukan puasa makan pun.Melantaknya macam biasa jugak.Cuma kalau masa puasa ni dia orang tak boleh makan lauk yang berteraskan haiwan je.Yang lain-lain tu dia bedal srupa jugaa.

I’m vegetarian today!”,ayat common yang selalu dia gunakan supaya terlepas daripada belanja aku makan nasi lauk best-best macam kari kepala ikan ke, ayam tandoori ke.Nak tak nak, asyik makan sayur je lah tiap kali dia datang.Memang pundek punya alasan.

Selain daripada itu dia ni pun perokok jugak orangnya.Tapi tiap kali dia ajak aku hisap rokok (masa ni aku masih lagi jadi ahli perokok tegar yang mungkar) mesti rokok dia tinggal yang last kopek.Maksudnya jangan haraplah aku boleh pau rokok dia.Selalunya dia pau rokok aku lagi ada.Celaka!Memang licik dan kemut gila mamat sekor ni. Takpe.Aku kasi can.

Satu hari tu Dodayah datang sebelum lunch.Lepas pau rokok aku macam biasa dan cik Din pun dah habis entertain dia, aku ajak dia pergi lunch.

Nevermind!You go first.I’m a vegetarian today”,ujarnya seperti biasa sambil menggeleng-gelengkan kepalanya ke kiri dan ke kanan, sedang wajahnya kekal menghadap ke depan (cuba bayangkan).

Nevermind lah Dodayah!Today I’ll pay for you”,kata aku pula.
Oh!Great!Very well then!Very well!”.Huh!Laju je kalau aku yang offer diri nak belanja.

Aku pergi lunch berdua saja dengan dia.Cik Din sibuk nak siapkan design.Restoran mamak memang tak jauh sangat pun dari ofis kita orang.Satu kat seberang jalan, satu lagi kat shop lot bersebelahan.Aku syorkan kat dia untuk ke restoran yang kat shop lot sebelah tu je.Masakan nya?Bolehlah tahan!Takde lah best sangat.Cuma lokasinya lebih senang nak tuju.Lebih cepat!Dia setuju je.Dah aku yang nak belanja kan?

Sampai kat restoran mamak tu aku ambik lauk-pauk kaw-kawnya.Udang galah goreng berempah.Sotong masak kurma.Daging masak hitam.Sayur kacang panjang dengan kobis.Ayam tandoori lagi letak pinggan asing.Sebelum tu aku dah order air tembikai gelas besar.Pergh!Ini betul-betulnya melantak ni.

Wa!Even tough you’re so skinny, you do eat a lot huh!”,tegur Dodayah dengan dahi berkerut.

Why?You want some aa?”,aku saja-saja ‘pancing’ telegu tu.Tengok reaksi dia.Telan air liurlah kau tengok lauk-pauk aku.Dia diam, sambil menjeling sayur-sayuran lunyai yang diceduknya.

Er!I think I want to break my fast la”,dengan segan-silu dia kasi tahu aku.Haha!Aku dah gelak dalam hati.

Huh!Can aa?”.

It’s depends on my wish, brother.What I think best for me”,katanya sambil menggeleng-gelengkan lagi kepalanya beberapa kali.Betul geleng.Salah pun geleng.

Up to you lah!”.Heh!Lepas tu, aku tengok mamat tu siap ambik ketam dan kari kepala ikan lagi.Sakan sungguh!

Masa makan dia sibuk bercerita tentang kerja dia, tentang accommodation yang dia dapat kat sini, tentang macam-macamlah.Tersentap jugak aku dengar yang gaji tiap seorang Project Manager boleh cecah sampai RM25k, siap dengan kereta, rumah, utility bills, etch.

Naik kembang-kembang hidung dia bercerita tentang kepentingan dia kepada company dan taraf hidup dia kat sini yang ibarat langit dan bumi kalau nak di’compare’kan kehidupan orang kebanyakan di India.Kira mewah la telegu sekor ni hidup kat Malaysia ni.Serentak dengan itu juga tanduk jahat aku tumbuh mendadak.Huh!Loaded kau ye.Tunggu!

Dah habis makan semua aku bagitau dia aku nak ke toilet.Dia angguk sambil leka membelek NST.On the way ke toilet aku singgah kat cashier.

“Macha!Kasi Dunhill besar 2 kotak”.Mamak kat kaunter tu akur.Dunhill bertukar tangan.

You kira semua, lepas tu, itu bill kasi sama itu bai hia baju kuning”,kata ku sambil menunding pada Dodayah yang masih leka menyelak paper.

Dia angguk dan aku terus menghilang ke belakang kedai.Aku keluar ikut pintu dapur sebelum menapak kembali ke ofis.Sampai ofis aku hulur Dunhill besar sekotak pada cik Din.

“Apa ni?”

“Dodayah kasi.Dia belanja”.Cik Din pandang aku ke atas ke bawah, ke tepi ke tengah.

“Kau biar betul.Macha kemut tu belanja?”.Aku cuma sengih.Tak lama kemudian Dodayah sampai dengan muka ‘ketat’.

Eh!Dodayah!Sorry la I’ve to leave without telling you.Mr Zainuddin is calling me and asking for some urgent matters.That’s why I’m such in a hurry”,kata ku dengan muka pura-pura bersalah, sedang Cik Din pandang aku dengan mata bulat dan dahi berkerut.Dodayah diam.Masih bermuka ‘ketat’.

So how much aa for the lunch?”,tanya ku lagi.Cuba-cuba ambik hati.

Almost RM80”,dia jawab pendek sambil sibuk mengemaskan barang-barangnya.

Eh!I’ll pay you back lah”.Aku bangun sambil menyeluk poket seluar.

No lah.Nevermind!I’ve to go”,cepat-cepat dia blah tanpa bersalaman dengan kita orang.Aku dan Cik Din saling berpandangan sebelum terkekeh-kekeh ketawa.

Sejak hari tu Dodayah akan datang ofis kita orang dengan at least, Dunhill 14 yang masih penuh.Dan sejak hari itu jugak, dia tak pernah berpuasa lagi depan aku.Hehhhhhh………

3 comments:

sid sienna said...

a very long entry.. :)

kucingorengemok said...

keh keh terkena! eh chup, mana dia org kata butul... dia kata ammmaaa! :)

afendi ariff said...

cik mimpi: sekali sekala lepas gian!heh!

kucing oren: ini India educated ma.suda baca punya!