Tuesday, August 11, 2009

FLIP FLAP

Masa on the way nak naik ofis pagi tu aku lalu kat sebelah kereta sorang draftperson perempuan ofis aku.Aku nampak kat dashboard kereta tu dia letakkan pokok comel.Pokok plastik.Ada daun besar dua helai.Bunga sekuntum.Daunnya siap boleh gerak-gerak lagi.Mengepak-ngepak.Waa!Sekali pandang, macam nak terbang.2 – 3 kali pandang dah macam ‘jari’ hantu kelakar dalam ‘Jangan Pandang Belakang’.

Sebenarnya itu bukan first time aku tengok pokok spesis macam tu.Kat pasar malam dah berlambak dah.Sepokok RM 10 je.Kalau pandai tawar menawar boleh la brader tu kasi RM 9.Tapi kalau nak murah lagi kau kawin dengan anak dara dia la.Asyik nak untung je.

Pokok ni ada macam-macam saiz.Macam-macam color.Ada jugak yang takde bunga.Cuma ada daun je.Tapi yang pasti semuanya pakai solar.Letak bawah cahaya dan dia terus boleh gerak-gerak.Tak payah pakai bateri.Tak payah siram.Free maintenance.Safe duit!

Aku rasa baru tahun ni je pokok ni masuk Malaysia.Kat oversea dah lama dah.Rasanya dari 2004 lagi dah ada.Tah ke awal lagi?Pokok ni dia orang panggil 'Flip Flap'.Tak sure pulak aku panggilan dia kat sini.Pokok solar kot?Entahlah.Aku jeling sekilas jam di tangan.Huh!Dah 9.30.Cepat-cepat aku naik atas.Dah lambat.

“Apasal aku nampak kereta ko macam terangkat ha?”,aku tegur draftperson tu masa nak ke pantri.

Dahinya berkerut.“Ko parking kat depankan?”.Dia angguk.

Aku tanya lagi,“Kenapa aku nampak bumper depan kereta ko macam terangkat sikit tadi?”.

Muka dia dah berubah.Cuak.”Betul ke?”,tanyanya tanda mushkil.

“Aa ah!Nampak terangkat semacam je.Mungkin pasal kat dashboard ada pokok sayap tu kot”,terang ku lagi sebelum mengepak-ngepakkan tangan ke pantri.

"Poyos!”.Hehhhhh……….

No comments: