Monday, August 3, 2009

GANGSTER?

BTP.Balik dari Gombak aku singgah kat salah sebuah kedai Acheh yang me’ngongker’ peniagaan runcit kat area rumah aku.Kalau nak aku hitung-hitung tak kurang dari 5 buah kedai runcit Acheh semuanya yang ada kat sini.Itu belum diambil kira kedai makan dan gerai-gerai dia orang yang entah berapa buah pulak lagi.Yang sakannya itu cuma dekat area Indah Height je tu.Belum kira Green Valley punya area lagi.Kadang-kadang aku rasa aku bukan macam tinggal kat Rawang; tapi kat Indon.

Sesampai je kat kedai Acheh corner lot, tu aku nampak ada 3 buah kereta yang parking melintang macam gampang.Parking lot tu dibuat 90°, tapi dia orang parking ikut sedap mak bapak dia orang je, menyerong 45°.Jadi, instead of 6 - 7 bijik kereta boleh parking, kereta 3 bijik tu dah pakai semua parking lot yang ada.Kehangin aku datang tiba-tiba.Betul-betul menyusahkan aku nak parking.Dah la kereta sekor-sekor besar gedabak.

Berbulu betul aku kalau bab-bab macam ni.Orang dah elok-elok buat kotak parking, masuk la betul-betul.Apa susah sangat ke ko nak masuk parking?Ke mangkuk-mangkuk tu semuanya fail masa test parking dulu?Takkan semuanya dapat lesen terbang?Inilah antara contoh manusia tak bertamadun, yang suka mementingkan diri sendiri.Ikut nak senang dia je.Biar orang lain susah payah tak pe, janji dia tak payah susah-susah.Memang macam haram.

Last-last’nya aku parking kat hujung sekali.Di luar kotak parking.Betul-betul depan simpang belakang kedai runcit tu.Situ je la yang boleh aku parking lagi pun.Salah sebuah daripada kereta tu ada driver kat dalamnya.Ada dalam baya aku jugak umurnya.Mungkin tengah tunggu bini dia beli barang kot.Aku turun; terus usha dia macam nak makan.

“Bangang!”,ucap aku sepatah sambil pandang mamat tu, sebelum menuju ke bahagian barang basah.Tah dia faham ke tak aku tak peduli.Terkebil-kebil je pandang aku dengan muka blur.2 – 3 orang customer yang tengah pilih ikan pun pandang aku.Salah seorang daripadanya aku agak adalah tuan punya salah sebuah daripada 3 buah kereta tu.Pasal kejap-kejap dia jeling aku; kejap-kejap dia pandang aku.“Pandang-pandang ape?Nak mampus?”kata ku.Dalam hati.

"Kereta sekor-sekor besar nak mampus.Otak kecik!Parking macam gampang.Menyusahkan orang!”,aku mengomel agak kuat dan mamat tu cepat-cepat pandang aku.Mujur saja dia diam.Tak de bunyi apa-apa.Kalau dia sound aku something, memangnya aku flying fox dia kat situ jugak.Lagipun dah lama aku tak bergaduh ni.Kaki aku pun dah rasa gatal-gatal je.Dah lama sangat rasanya tak tendang orang dan dah lama jugak aku tak kena tendang.

Tak lama lepas tu satu-satu kereta tu blah.Sekor-sekor aku usha dengan muka bengis, macam usha mat Indon yang lalu depan rumah aku time-time senja.Sekor-sekor buat muka tak bersalah walaupun ada riak cuak kat air muka masing-masing.Aku tunggu je kalau ada antara mangkuk-mangkuk tu yang berani nak sound aku.Memang cari nahas la.Tak de!Nasib baik!Kalau tak, mahunya teruk aku kena pukul malam tu.

“Tinnnnn……….”,tiba-tiba sebuah Nissan Vanette membunyikan hon panjang dari lorong belakang kedai Acheh tu.Alamak!Kereta aku sudah block simpang da!Cepat-cepat aku tinggalkan kailan yang sedang aku pilih dan berlari-lari anak menuju kereta aku sambil angkat-angkat tangan pada mamat Nissan Vanette tu.Cakap orang konon!Sendiri parking macam gampang!Hehhhhhh……..

No comments: