Tuesday, August 4, 2009

STATISTIC

Letih sungguh rasa badan aku ni.Kebelakangan ni sibuk sikit kat ofis.Sebagai designer yang berkaliber aku terpaksa handle 2 – 3 benda serentak.Mana nak design jalan keretapi temporary yang mencecah 80 buah location tu.Nak tengok jalan istana lagi.Itu belum dikira kalau ada komputer yang rosak atau kalau budak-budak ofis aku ada masalah dengan software dia orang lagi tu.Mesti aku jugak yang dicari.Mesti aku jugak yang nak kena settlekan.Itulah!Kadang-kadang aku pasrah dengan kelebihan yang ada.Susah jadi orang power ni.Heh!

Kalaulah aku ni terrer macam sesetengah OKU yang boleh menulis dan melukis dengan kaki tu, mahu saja aku request sebijik laptop lagi.Rasa macam nak buat kerja dengan kaki.Tangan design jalan keretapi.Kaki design jalan istana.Barulah nampak macam staff yang efficient!Barulah tak sia-sia boss aku bayar gaji mahal-mahal.

Balik dari makan malam aku sucikan diri.Siram kepala lama-lama bawah shower.Kasi segar.Kasi sejuk sikit kepala otak aku yang panas ni.Radiator kereta pun ada kipas beb!Lepas bersuci dan mata pun dah terang, aku duduk kat meja besar.Belek-belek buku sekolah dan nota-nota yang tak pernah aku selak kecuali hujung minggu.Dah jauh sangat nampaknya aku ketinggalan.Tak dan nak review.Statistic lah, Visual Basic lah, Geotechnic lah, Mechanical & Electrical lah.Haduih!Mana satu aku nak cekau dulu ni.

Dengan semangat berkobar-kobar aku capai buku Statistic dan terus tekun mentelaah.

1 minit; ‘The probability of an event occurring given that another event has already occurred is called a conditional probability’.Ok!Takpe!Agak blur tapi still boleh terima.

8 minit; ‘The probability distribution of a discrete random variable (sometimes called probability mass function) is a list of probabilities associated with each of its possible values’.Huh!Makin tough nampaknya nak memahamkan benda ni.

15 minit; ‘Binomial distribution is a discrete probability distribution.It is used when there are exactly two mutually exclusive outcomes of a trial and these outcomes are appropriately labeled as success and failure’.Argh!Apa benda yang aku baca ni?Ada probability dapat ‘failure’ aku kalau macam ni!Slow-slow aku tutup buku Statistic tu.Otak yang tadi sejuk, kembali panas.

Hand phone atas kabinet tv berbunyi.Bateri weak.Aku bangun.Capai telefon dan set alarm pukul 3.30 am.Pagi-pagi karanglah aku sambung study.Lepas tu aku capai charger dan cucuk kat plug.Kasi charge.Aku baring.Tidur dululah.Rest-rest sket.Kalau aku gagahkan jugak Statistic tu alamatnya ke laut lah.Buang masa saja karang.Baik aku rehat dan bangun awal pagi.Mana tahu kalau-kalau angin pagi mampu melancarkan semula otak aku nanti.

***********

“Abang!Bangun!Dah pagi ni”,samar-samar aku dengar suara wife aku.

“Dah pukul berapa ni?”,dalam keadaan terpisat-pisat tu aku gagahkan juga duduk.

“Dah 6.30”.

“Hah!Kenapa tak kejut pukul 3.30 tadi?”,tanpa menanti jawapan wife aku, aku bingkas bangun mencari hand phone.Rasanya aku dah set alarm malam tadi.Apasal tak dengar langsung bunyinya?.

Uiks!Hand phone aku mati.Skrinnya gelap.Kan aku dah charge semalam.Wayar charger pun aku tak cabut lagi ni.Tak puas hati.Aku periksa charger tu.Hampeh!Plug tak on!Cehhhhh………Memang failure!

2 comments:

Anak Jawa said...

lain kali letak jer loceng aiskrim...
kompem sedar bila bunyi
hehehehe

afendi ariff said...

Heh!Sapa nak tolong gegarkan bro?