Friday, April 30, 2010

KUAT

Masa budak-budak dulu badan aku tak adalah besar sangat.Nama pun budak-budak; memanglah tak besar ye dak?Senang cakap; badan aku kurus tapi bukan kering.Kalau nak dikirakan dengan formula BMI (body mass index), yang aku pun tak kenal siapa penciptanya tu, memang dia akan kata aku slim, please put some weight.

Walaupun aku kurus tak kering, tapi aku boleh dikatakan agak kuat juga dari segi fizikal.Masa sekolah rendah dulu kalau ada cikgu yang mintak tolong angkatkan buku teks yang tebalnya sama tinggi dengan budak berdiri, akulah yang mula-mula sekali angkat tangan; volunteer.Masa hari sukan sekolah pulak kalau ada budak-budak yang pengsan masa lumba lari; perempuan utamanya; maka akulah antara para pengangkatnya.Kadang-kadang aku angkat sorang-sorang je, kalau perempuan la.

Meningkat remaja, masa Tingkatan 5, ada sekali aku naik motor Yamaha Sport abang aku pergi bazar Ramadhan beli juadah berbuka.Akibat terlalu lebih ambik lap ikut jalan tanah merah masa nak balik, aku eksiden tergolek sebelah tali air.Lepas tu gempar satu kampung dengan cerita anak Mat Arep eksiden sampai patah tulang selangka, dengan motor pecah muka, tapi masih mampu merempit balik rumah.

Masa lepas SPM aku kerja kilang papan kat kampung.Kerjanya bukan calang-calang.Kena angkut kayu; kena angkat batang balak sebesar dua tiga pemeluk.Kerja kilang papan bukan kerja ringan macam tekan-tekan laptop kat ofis tu.Bukan jugak kerja mudah macam buat-buat selak file masa boss lalu.Kerja kat kilang papan perlu tenaga padu; perlu kudrat jitu korang tahu?Badan kena sihat.Otot kena padat, kalau tak memang tak larat.Sebab tu lah orang-orang kampung kata aku kuat.

Menjangkau dewasa, masa sedang ralit bercinta, aku pernah dukung makwe aku (wife aku la) naik puluhan anak tangga dari jalan masuk sampailah ke aras bawah Menara KL.Semuanya cuma disebabkan dia lenguh panjat tangga.Walaupun berat wife aku masa tu memang berbeza dengan beratnya sekarang; apa tak cukup kuat ke tu?Pendek kata jika nak dikirakan dari segi kudratnya aku memang kuat; sejak kecik lagi.Aku memang gagah sejak azali.

Tapi; kenapa masa aku sakit gigi ni, aku siap boleh tertungging-tungging tumbuk tilam pagi-pagi dinihari?Kenapa masa sakit gigi ni, air mata aku keluar tanpa aku sedari?Kenapa masa sakit gigi, rasa ngilu dan denyutnya macam muka kena langgar lori?Kenapa masa sakit gigi, kalau ada yang memekak kat sebelah aku rasa macam nak maki?Kenapa masa sakit gigi, semua skil mem'blog' aku macam dah lari?

Kesimpulannya; sekuat mana pun aku dari azali; segagah mana pun kudrat aku ni, tapi kalau dah sakit gigi, memang tak boleh mari.Nampaknya aku belum cukup kuat lagi.Seksa wo sakit gigi!

Cehhhhh........

8 comments:

Dr Singa said...

meh ...
cucuk satu injection yang kuat meh...
5 menet je ...settel...

Anonymous said...

bro, tampal cepat gigi weh, nanti lagi sakit

aku dah lama tak sakit gigi

alhamdulillah

:D

DeLancrettLurpak said...

ish ish kesiannnnnn... tu ler, makan lagi gula2 bebanyak.. !!

afendi ariff said...

dr: erk....takut jarum

hantumakan: sebenarnya dokter nk cabut, tp bila aku tunjuk penumbuk dia cuma cuci2 je...heh!

meloves: uiks....mana ko tahu?dah sampai henglan ke?

geraugebang said...

ha ha ha ha ha ho ho ho...gelak kuat hooo mcm hang kuat masa muda dulu...daripada ko tumbuk tilam, baik ko tumbuk sambal...he he he ..errr sakit heh sakit gigi? kak gerau belum kena lagi...selisih malaikat 44...

Anonymous said...

cabut je lah gigi tu!!

xD

tp mmg ye pon,
semua sakit kita blh lawan..tp bab sakit gigi yg sempoi gini..
harus tertunggeng2 sambil muka merah padam menahan sakit!..

Wa skrg dah buang segala gigi yg berlubang bagai kawah berapi tu..lega dah skrg bro!

xP

sid sienna said...

haha.. ni la kot penyebab lupe password blog.. :)

"Bukan jugak kerja mudah macam buat-buat selak file masa boss lalu." tu susah gak nk bt.. haha.. pura2 busy.. biase bt ke?

afendi ariff said...

kak gerau: sakit wo....tak kena tak pe..dah kena kalu bukan setakat tumbuk sambal...nak bertumbuk pun ada!

jaja: sayang sis!ada sentimental value tu...

cik mimpi: ni pun salah satu sebab la ni...

buat2 bz?
buat2 bz mmg la penah tp selalunya mmg bz pun...tk sempat nak berlakon pun...heh!