Wednesday, March 11, 2009

MOUSE

Dulu.Masa kat company lama.Masa workload tengah banyak.Rakan ofis yang duduk bertentangan dengan meja ku, ke bilik air.Aku yang keboringan pantas menerpa ke arah mejanya dengan masking tape hitam di tangan.Ku capai mouse yang tidak berkaki di atas meja itu, lalu aku tampalkan masking tape itu di bawahnya.Di bahagian lampu yang berkelip-kelip tu.Sepantas itu pula aku kembali diam ke meja ku.

Rakan ku yang selesai ‘melepas’ kembali ke mejanya dengan muka lega.Namun seketika kemudian ku lihat wajahnya meng'kelat'.Mouse ‘kudung’ itu ditolaknya ke kiri dan ke kanan.Digoyang-goyang.Dihempas-hempas.Diketuk-ketuk.

“Arghhhh!Hang pulak dah komputer ni”,ngomelnya sendirian sambil tak henti-henti menolak optical mouse itu ke segenap ceruk meja.

“Pasal?”,tanpa bangun dari duduk ku, aku bertanya.
“Ni ha!Mangkuk ni hang pulak.Aku tak sempat save lagi pun”.
“Dah check mouse?”
“Dah!Tak gerak jugak”
“Bawah mouse?”
“Bawah mouse?”,ulangnya kehairanan, seraya mengangkat tinggi tikus tiruan itu.

"Hampeh....",tanpa menunggu ayat seterusnya aku berlari ke tandas.Hahahaha....

No comments: