Thursday, March 26, 2009

SPARROW

Semalam.Masa turun ke tempat parking aku nampak seekor burung ciak rumah terdampar atas simen bersebelahan jalan.Mati ke?Sakit ke?Aku hampiri burung ciak itu sesegera mungkin.Belum pun sempat aku berlutut, dengan pantas ia terbang menuju ke tingkat atas bangunan ofis tu.

Aku dongak sambil meninjau-ninjau.Ia hinggap di frame konkrit sebelum melompat ke atas outdoor unit aircond yang terpasang di dinding sekaligus melindungi pandangan ku.Dalam posisi mendongak sebegitu aku bergerak ke depan, ke kiri dan ke kanan untuk melihat burung ciak tu.

"Aduh!", tanpa aku sedari aku dah terlanggar tiang konkrit.Sengalnya bahu.
"Apa bikin kawan?",tanya pak guard India berhampiran yang mungkin sedari tadi memerhatikan gelagat aku.
"Tengok burung la!",jawab ku sambil menggosok-gosok bahu.
"Burung pun mau tengok ka?",katanya sambil tersengih-sengih.

"Saya tengok burung pun bukan you punya 'burung' ma!",kata ku sambil menunjukkan bahagian 'bawah' pak guard tu, lantas membuat dia tersipu-sipu 'kemaluan'.Cehhhhh...........

No comments: