Tuesday, March 31, 2009

VENICE OF THE EAST

Weekend.Di Melaka.Me’release’kan diri dari kerja dan study.Dah lama tak berehat.Sampai sana Sabtu petang.Menginap di Emperor Hotel.

Malamnya me’round’ Bandar Melaka, lepas balik dari Ikan Bakar Parameswara di Pengkalan Pernu, Umbai.Melilau menyelusuri Kampung Morten mencari Taman Rempah.Wife aku nak naik bot.Nak tour Melaka ikut sungai.

Ramainya umat yang beratur.Dalam ½ jam akhirnya kita orang naik bot “Hang Nadim” dengan sekumpulan beberapa family yang separuh daripadanya budak-budak.

Melaka memang fascinating waktu malam.Dengan lampu-lampu yang bergemerlapan dan cahaya yang melimpah.Satu yang menarik perhatian aku, Melaka cukup bersih.Payah nak cari sampah.Dengan kebersihan dan neon yang menerangi persisiran sungai, buat aku kagum sendiri.

Tiap kali berselisih dengan orang di tepi sungai, budak-budak se’bot’ dengan aku ni akan bersorak-sorak dan melambai-lambai.Ada yang sporting dan melambai balik.Ada yang senyum.Ada yang buat 'dek'.Satu ketika kita orang berselisih dengan sekumpulan 'minah salleh' (4 orang).Dia orang turut tersenyum dan melambai balik setelah disorak oleh budak-budak tu.

Sepontan aku bangun sambil membentuk gaya ganggang telefon di sisi telinga, sebelum membuat aksi “Call me!Call me!”, sekaligus membuatkan mereka mengerutkan dahi dan berpandangan sesama sendiri.Hehhhhh…….

No comments: