Thursday, April 2, 2009

CAR STICKER

Korang pernah follow kereta yang ada sticker kat cermin belakangnya?Sekarang ni ada banyak sticker yang owner kereta suka tampal kat belakang kereta masing-masing.

Ada gambar baby dengan tulisan “Baby On Board”.Gambar mahkota dengan tulisan “Princess On Board”.Ada tulisan saja seperti “I Maybe Slow But I’m Ahead Of You” dan “Don’t Follow Me.I’m Lost Too”.Ada lukisan saja seperti karikatur Mickey Mouse dan Tazmanian.

Ada yang lekat sticker universiti macam-macam.Dari Harvard, Michigan State, UiTM,UKM sampailah ke sekolah atap.Ada pula suka sticker kelab-kelab EPL seperti MU, Chelsea dan Liverpool.Ada juga ayat amaran seperti “Mafia Inside” dan “Driver Soo Piss Off”.

Ada yang lekatkan sticker syarikat insuran kereta seperti MAA, AmAssurance dan Takaful Ikhlas.Pendek kata ada macam-macam sticker yang owner kereta suka tampal kat belakang kereta dia orang.

Motif?Korang tanya owner.Tapi, pagi tadi aku betul-betul hairan dengan sticker kereta yang aku ikut ni.

“JANGAN KOREK HIDUNG SEMASA MEMANDU…..BURUK!!!!”

Aku terdiam lalu buat kesimpulan sendiri.Mungkin owner kereta punya sejarah silam ngeri di mana dia melihat seorang awek yang sangat cantik sedang mengorek hidung semasa memandu lantas memburukkan kecantikan sedia adanya.

Mungkin kereta awek tu terbabas lantaran terlalu asyik mengorek hidung.Mungkin owner kereta tu berhenti untuk membantu awek cantik tu.Mungkin dia akhirnya jatuh cinta dengan awek cantik tu tapi dihalang oleh perasaan geli melihat saki baki ‘bijih’ di jari awek tu.

Atau mungkin owner kereta tu tak kisah dan mereka terus ber’couple’ seterusnya berkahwin.Mungkin selepas kahwin dan naik kereta yang sama, awek tu terus dengan tabiatnya mengorek hidung.Mungkin kereta owner tu akhirnya dipenuhi oleh palitan ‘bijih’ dari hidung awek tu.Mungkin owner kereta tu mintak cerai.Mungkin perpisahan tu meninggalkan kesan yang mendalam di jiwa owner kereta tu.Mungkin!

Aku pintas kereta tu di persimpangan seterusnya.Telahan ku ternyata salah bila ku lihat pemandu kereta itu hanyalah seorang makcik tua.Hendak ke pasar agaknya.Atau mungkinkah makcik tu adalah awek cantik pengorek ‘bijih’ itu?Yang kecewa dengan perlakuannya dulu?

Atau mungkinkah owner kereta tu (bekas suami makcik tu) kini terkurung di dalam bonet belakang kereta tu?Entahlah!Aku tak tahu.Korang tanyalah makcik tu.Hehhhh……

No comments: