Wednesday, April 22, 2009

CYCLO

Bandar Melaka: 29/03/2009

Lepas mintak sorang kartunis di Menara Taming Sari, buat karikatur anak aku (siap laminate) dengan harga RM 24, kita orang menapak mencari beca.Belum pun jauh berjalan, aku dah nampak beberapa orang brader beca tengah tunggu customer atas beca masing-masing, tak jauh dari situ.

Beca Melaka ni colourfull.Tak macam beca di Bandung.Ada kipas.Ada radio.Ada bunga manggar.Ada bendera Malaysia.Ada macam-macam. Macam kereta berhias.Ikut kreativiti masing-masing.Ikut tuan punya beca lah kalau dia perasan decoration dia tu boleh melawakan becanya.

“Sepuluh ringgit”,kata brader beca tu bila aku minta dia hantarkan kita orang ke A’Famosa.Aku ingatkan jauh la A’Famosa tu dari Menara Taming Sari ni.Rupa-rupanya tak sampai 200 meter pun jaraknya.Dekat je.Kalau kentut pun boleh dengar.

Brader beca ni muda jugak.Dalam 40-an.Kayuhannya pun laju.Laluannya pulak tak lah se’adventure’ kota Bandung.Tak banyak kenderaan yang simpang perenang.Tak ada Toyota Altis yang meluncur laju membunyikan hon.Tak ada van ‘mayat’ yang berdesup hampir di sisi.

Tak sampai 5 minit, kita orang sampai di A’Famosa.Brader tu pun aku nampak ok je.Setitik peluh pun tak kelihatan.Agak-agaknya berapalah yang brader ni boleh dapat sehari?Ini baru aku satu family.Satu trip busuk-busuk dapat RM10.Kalau 10 trip?RM100!Kalau 20 trip?Kalau 100 trip?Kalau 1000 trip?Uish!Loaded juga bawak beca ye?

Jauh benar bezanya kalau nak dibandingkan dengan pakcik beca di Bandung.Yang bertarung nyawa mencari nafkah.Dengan kudrat yang tak seberapa.Dengan imbuhan yang tak berbaloi.Tersentuh sungguh aku mengenangkan pakcik tu.Kalaulah pakcik tu berhijrah ke Malaysia,mungkin balik Bandung nanti dia boleh jadi tauke beca kat sana.Hehhhhh…….Boleh ke?Entahlah!Moga pakcik tu dimurahkan rezeki.

No comments: