Wednesday, April 29, 2009

CAT EYES

Malam tu ada pasar tani kat BTP.Nama je pasar tani.Padahal bukan ada petani pun yang meniaga kat situ.Kalau nak sebut pasar jualan hasil pertanian pun tak boleh jugak, pasal akak jual baju dan apek jual VCD pun ada kat situ.Pasar malam mungkin sesuai kot?

Wife aku nak minum air mata kucing.Aku turun sorang.Menyelinap di antara para pengunjung, mencari gerai menjual air.Ada satu gerai je yang jual air mata kucing kat situ.

Not satu ringgit bertukar tangan dan air mata kucing berwarna merah kehitaman itu aku capai.Aku angkat tinggi cawan plastik itu sambil meninjau isinya.Tak nampak pun buah mata kucing.

“Mana mata kucingnya kak?Tak ada pun”.Ringan je mulut aku bertanya pada kakak penjual air tu.

“Cukuplah minum air mata kucing dik.Tak sanggup akak nak korek matanya pulak!”

Ceh!Buat lawak pulak kakak ni.Dengan tak puas hatinya aku berlalu.Aku sedut sikit air mata kucing tanpa buah itu.Huh!Lain macam je rasanya.Tak macam air mata kucing pun.Nak kata cincau tak macam air cincau.Nak kata laicikang tak macam air laicikang.Rasa macam air gula merah je.

“Nah!”,kata ku sambil menghulurkan cawan plastik tu pada wife aku, sebaik saja masuk ke dalam kereta.

“Air apa ni?”,tanya wife aku lepas sekali sedut, dengan dahi berkerut.

“Air mata anjing!”.Wife aku merenung tajam dengan dahi yang makin berkerut.Hehhhhh…….

No comments: