Wednesday, April 22, 2009

PEDICAB

Kota Bandung: 19/12/2008

Keluar dari Apotek (farmasi) Rakyat,kami susuri Jalan Rangga Malea yang sempit menuju Jalan Laks. R.E. Makta Dinata (Jalan Riau).Tak jauh pun.Dalam 300 – 400m saja jaraknya.Sebuah basikal roda tiga (beca?) menghampiri.Aku tahan.Saja nak try naik.

“Terminal Tas”,ujar ku.Pemandunya agak berumur.Sekitar 50-an.Tanpa banyak soal dia suruh kami naik.

Bandung sesak.Kenderaan bertali arus.Hon membingit.Kayuhan pakcik tu pulak perlahan.Berat agaknya kami sekeluarga ni?Namun apa yang menggerunkan aku adalah cara pemanduannya.Dalam kesesakan kenderaan bersimpang siur,dengan ber’tenang’nya dia menongkah arus.Melintasi persimpangan Jalan Tirtayasa seterusnya ke Jalan Ir. H. Juanda.Tiba-tiba sebuah Toyota Altis membunyikan hon dan menuju laju, tepat ke arah kami.

“Ya Allah!”,ucap ku dalam hati sambil menoleh ke arah wife aku yang sudah memejamkan mata.Mujur saja pakcik tu mengelak ke sisi.

”Mak kau!”,aku terjerit apabila sebuah van pula melintas laju di sisi kami dalam bunyi hon yang memanjang.Terasa kuat desir angin dari van yang cuma seinci saja jaraknya dari lengan ku itu.Fuh!Mencabar minda betul pemanduan pakcik ni.Boleh segugut aku kalau macam ni.Akhirnya kami menghampiri persimpangan Jalan Riau – Wastu Kencana sebelum tiba di hadapan Terminal Tas.Lega!

“Mau ditungguin ngak?”soalnya dengan wajah berpeluh, sebaik kami turun dari beca.

Aku geleng,sebelum bertanya, “Berapa?”.

“Sepuluh ribu!”,jawabnya seketika kemudian dengan riak hampa dan teragak-agak. Mungkin harga ‘biasa’ lebih rendah dari itu?Aku tak tahu.(RP10 ribu lebih kurang RM3.30 je masa tu).

“Ini dua puluh ribu.Sepuluh ribu buat tambang.Lagi sepuluh ribu kira halal”,kata ku sambil mengunjukkan sehelai not RP20 ribu yang berlatar belakangkan wajah Oto Iskandar Di Nata.Serta-merta riak wajah hampa tadi bertukar menjadi sedih (terharu?) sebelum dia salami tangan ku dengan kedua belah tangan dan tak putus-putus mengucapkan terima kasih.Tak cukup dengan itu dia terangguk-angguk pula dengan wife aku.Mengucapkan terima kasih dengan mata berkaca.

Agaknya susah kot nak dapat pelanggan di kota Bandung ni?Agaknya akibat taraf hidup yang rendah,di mana tenaga yang dikerah tidak setimpal dengan ganjaran yang diperolehi, mempengaruhi perlakuan pakcik tu?Agaknya berapalah pendapatan pakcik tu sehari?Entahlah…..Aku harap dia dimurahkan rezeki.

No comments: