Thursday, May 14, 2009

COCKROACH

Binatang apa yang paling korang takut?Yang korang rasa geli bila tengok?Ular?Tikus?Cicak?Tapir?Kuda laut?Cipan?Atau....Badak sumbu,kuda belang,kanggaru!Zirafah,harimau kumbang dan sang kancil!(baca ikut alunan iklan KFC dulu-dulu....‘Mari kita pergi zoo’).

Buat masa sekarang, aku paling takut kat babi.Terutamanya babi yang selsema!Nak pulak kat muncung tu berair.Fuh!Memang babi la babi tu!(Kenapa aku rasa macam mencarut pulak ni?).Tapi bukan babi yang nak aku ceritakan.Aku nak cerita pasal lipas.Sebenarnya aku ni peng’geli’ orangnya.Geli pada binatang merayap.Macam lipas.Bukan takut ye!Geli!

Kalau aku nampak lipas melata, aku boleh kejar dia satu rumah.Tapi bukan kejar dengan tangan kosong.At least kena ada Ridsect ke, kertas surat khabar yang bergulung ke, atau pemukul lalat ke sebagai senjata.Aku allergic betul tengok lipas melata.Kalaulah merayap kat badan aku.Hish!Meremang bulu tengkuk.Geli-geleman.

Awal tahun lepas.Sehari sebelum ‘besday’ aku.Aku kena operate kat perut.2 minggu aku terbaring atas sofa kat rumah.Nak berjalan susah.Berjalan ‘sakit’.Kena kesot-kesot macam penguin.Nak bangun susah.Bangun ‘sakit’.Kena berpaut dan tolak badan slow-slow baru boleh bangun.Nak mandi susah.Mandi ‘sakit’.Kena cover tempat yang operate takut basah.Pendek kata aku lebih banyak terbaring atas sofa.Layan tv.Nasib baik mak aku ada.Ada jugak peneman dan tukang masak.Haha!

Satu malam.Wife, anak dan mak aku dah tidur.Aku pun baru agak-agak nak lelap sebelum tiba-tiba aku rasa ada benda melata kat lengan aku.Dalam masa 0.005 saat aku melompat bangun dan tepis benda merayap tu.Ia terpelanting lalu hilang ke bawah sofa.Lipas!

Dengan ‘sihat’ aku terpa suis lampu.Light on!Wife dan mak aku terkejut bangun.Dengan ‘sihat’ pula aku capai Ridsect atas rak kasut sebelum membongkok dengan ‘sihat’nya dan aku spray sampai ber’fogging’ bawah sofa tu.Akhirnya arwahlah ia dalam kabutan Ridsect yang memutih.Memang lipas la lipas tu!(Tak sedap pulak bunyinya, kan?)

Lepas tamatkan riwayat lipas tu, barulah aku sedar.Perut aku rasa pedih macam disiat-siat.Macam kena toreh.Ngilu!Arghh!Aku baru lepas operate!Aku sepatutnya ‘sakit’.Dengan muka berkerut aku tekup perut.Pelan-pelan aku duduk, sedang wife dan mak aku dah ‘pecah perut’.Cehhhhh……..

No comments: