Tuesday, May 12, 2009

PETROL

Malam.Lepas Maghrib.Warning light di dashboard terus berkelip.Menandakan kereta kian ‘dahaga’.Sebenarnya amaran itu hadir sejak pagi lagi.Namun aku biarkan.Aku confident.Aku yakin.Ia mampu bertahan.

“Tak nak isi minyak dulu?”,tanya wife aku.

“Ok lagi ni.Kita makan dululah”.

Aku memandu menuju Taman Bunga Raya,Setapak.Dekat-dekat Universiti Tunku Abdul Rahman.Gerai Nasi Lemak Mali.Dan setengah jam kemudian setelah menghabiskan nasi lemak tambah,berlaukkan telur dan ayam goreng, aku dokong anak aku yang terlena menuju kereta.Enjin dihidupkan,punat aircond ditekan dan warning light itu masih berkelipan.

“Kena terus isi ni”,getas ku dalam hati.Namun,tiba-tiba seluruh kereta bergegar.Terketar-ketar.Enjinnya kian semput.Tercungap-cungap dan terus mati.

“Innalillahh……”,ujarku spontan.Hampeh betul!Dengan nasi lemak yang masih belum tercerna,aku menapak lemah menuju stesen minyak terdekat yang letaknya kira-kira 1 km dari situ.

Malam itu.Dengan badan berpeluh,kaki yang lenguh dan wajah yang keruh,aku memandu lesu pulang ke BTP,diselangi ‘nyanyian Britney Spears’ wife aku yang tak putus-putus.Cehhhhh………

No comments: