Tuesday, June 23, 2009

MEE UDANG

Tahu kat mana nak dapat mee udang yang paling sedap kat area utara ni?Mee udang Titi Timbul kat Sg. Dua, Seberang Perai?Yang masuk dalam Jalan Jalan Cari Makan tu?Atau mee udang Kuala Sepetang, Perak, yang banyak udang dan masuk Majalah 3 tu? Heh!Kedua-dua tempat yang digembar-gemburkan dengan ke’famous’an mee udangnya tu cuma lebih dengan publisiti.Iklan!Bukan tak sedap, cuma tak betul-betul sedap.

Kalau betul nak makan mee udang yang sedap, pergi Pulau Sayak.Kat Kedah ye!Bukan kat Pulau Pinang atau kat Perak!”Gerai Pak Su”, letaknya kat atas bukit, tidak berapa jauh sebelum sampai ke Kampung Pulau Sayak, sedang di bawahnya terhampar lautan luas.

Masa balik KL hari tu aku 'peletok' ke Kota Kuala Muda dulu, menuju Pulau Sayak.Wife aku dah sebut-sebut, takkan tak singgah.Sampai dalam pukul 2 dan orang agak ramai.Terus order sirap dan mee udang semangkuk besar (yang cukup untuk 4 orang makan).Udang dah la banyak,fresh dan manis pulak.Rasa superb, servis laju dan harganya pun jauh lebih murah kalau nak dibandingkan dengan Titi Timbul atau Kuala Sepetang.

Tengah sedap menikmati mee udang, aku dengar customer meja sebelah order meegi ikan.Huh!Macam mana rupanya tu?Aku tunggu dengan sabar sambil menjeling-jeling.Rupanya mee maggi yang dimasak dengan ikan kembong.Sedap ke?Kalau tak disebabkan pagi tadi aku dah bersarapan dengan 4 bungkus nasi lemak kuning, serta sepinggan nasi goreng dan sekarang dipadatkan pula dengan mee udang, mahunya aku order meegi ikan tu sepinggan.Rasanya muat lagi perut ‘stokin’ aku ni.

Tapi, aku batalkan niatku bila aku sedar ada 2-3 orang customer kat situ asyik perhatikan cara aku menyuap, dan mangkuk besar mee udang yang aku dan wife aku ‘licin’kan tu.Takpelah!Lain kali je lah nampaknya.Agaknya belum pernah ada orang order mee udang mangkuk besar, tapi makan 2 orang je, kat situ?Hehhhhh……..

1 comment:

panji semarang1 said...

salam. baguslah baca entry bro, tepat dan padat. aku pon br tau ttg mee udang ni, bini punye keroje ler. udah diajaknya pi. ok la x jauh dlm 30km je, bole berulang tiap hari tuu..
apapun, nk congratulate bro sbb dah merasa. nice written, santai.. steady aa