Monday, June 8, 2009

WAT TAN HO

Rabu lepas.Dalam perjalanan balik ke Kedah.Singgah di R&R Tapah yang menjadi singgahan wajib aku tiap kali balik kampung.Masa melangkah masuk ke food court tu,insect killer berlampu biru di tiang R&R tu berbunyi berdecit-decit.Spark!Membakar hangus nyamuk, kumbang, kelkatu dan serangga-serangga lain yang ‘tergoda’ padanya.

Ramai jugak orang waktu awal-awal pagi ni.Aku riba anak ku yang terlena sambil duduk di meja, sementara wife aku ke gerai ‘Sizzling Wok’,beli Wat Tan Ho.Sajian favorite kita orang kalau singgah kat sini.Kena pulak dengan cili potong kicap dan disegarkan pula oleh white coffee ais.Pergh!Memang ‘menggoda’ perut.

Gerai tu gerai Cina,tapi tukang masaknya budak Melayu.Mula-mula dulu aku cuak juga nak makan kat situ.Tapi lepas aku belek-belek, ada sijil halal dan sementelah kat R&R pulak.Kalau tak halal memang 'menatang' haram la PLUS ni.Tanggunglah dosa kerana ‘menggoda’ aku ke kedai tu.

Wat Tan Ho ni sebenarnya kuew teow goreng Cantonese.Kuew teow tu digoreng dulu dengan kicap manis dan minyak bijan.Kuahnya pula dari stok ayam,tepung jagung, sayur,ayam,sotong,udang dan telur.Senang je nak membuatnya.Makan pulak panas-panas.Siapa yang tidak ‘tergoda’?

Tengah sedap mengunyah tiba-tiba aku rasa ada sesuatu yang rangup dalam kunyahanku.Sedikit keras dan rapuh.Pantas aku luahkan kunyahanku ke dalam tray.Tuih!Kumbang hitam rupanya.Kan betul aku kata!Wat Tan Ho ni memang sedap!Kumbang pun turut ‘digoda’ masuk ke pinggan aku.Hehhhhh…….

No comments: