Tuesday, June 2, 2009

PRESSTRESSED RICE WITH VEGETABLES IN THICK COCONUT MILK AND TURMERIC SOUP

Jumaat.Wife aku request, ”Esok pagi abang buat nasi lemak ye?Malam pulak nak makan lontong.Boleh?”.Hm.Masakan aku sanggup tolak permintaan tu.

Sabtu.Seawal 7 am lagi aku dah ber’silat’ di dapur, menyiapkan nasi lemak dan 9 am terus gerak ke kelas.Malamnya.Ber’taekwando’ pula menyiapkan lontong dan 11.30 pm segalanya beres.Dalam keletihan aku tidur entah bila.Esok ada kelas awal pagi.

Ahad.Balik dari kelas.5 pm dah sampai rumah.Disambut oleh wife aku yang enak menyuap nasi lemak.“Tak makan lontong?”,tanya ku.

“Dah!”,dia masih menyuap nasi lemak.

“Banyak ke makan?”

“Makan nasi impit seketul.Nak rasa je”.

Huh!Satu periuk besar aku buat lontong.Seketul nasi impit kecik je dimakannya.

Isnin.Aku ‘bayar zakat’ kat ofis.'Barang siapa yang hendak makan lontong ini, silakan!'.Mujurlah budak-budak ofis ini ‘pemakan’ orangnya.Sedap ke.Tak sedap ke.Habis semuanya.Yang tinggal cuma kuah.Tak pe!Nanti aku nak bawak kepala gajah pulak.Hehhhhh…….

No comments: